Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Čtvrtstoletí Coca-Coly v ČR. Značka si nadělila nové výrobní linky i „rostlinné mléko“

Čtvrtstoletí Coca-Coly v ČR. Značka si nadělila nové výrobní linky i „rostlinné mléko“

Otevřením dvou zásadně zmodernizovaných výrobních linek oslaví svou 25letou přítomnost v ČR a na Slovensku ikonická značka Coca Cola. Novou PET linku a unikátní aseptickou linku, která je výjimečná především technologií eliminující riziko mikrobiální kontaminace lahví, otevřela ve svém stávajícím závodě v Praze-Kyjích. Při té příležitosti přišla i s novým produktem: nápojem rostlinného původu s obchodní značkou AdeZ.

„Investice do nových linek si vyžádaly částku přes 300 milionů korun. Nyní pracujeme na dalších plánech modernizace a digitalizace našeho výrobního závodu. Význam českého závodu tak v rámci Evropy nadále poroste,“ říká generální ředitelka Coca-Cola HBC Česko a Slovensko Maria Anargyrou-Nikolić, která se spolu s premiérem v demisi Andrejem Babišem či velvyslancem USA Stephenem Kingem zúčastnila dnešního tiskového briefingu. Za uplynulých deset let investovala Coca-Cola HBC Česko a Slovensko přes 3,2 miliardy korun.

Díky moderní aseptické lince může firma rozšířit své portfolio o nejnáročnější produkty na zpracování. Jako první v Evropě bude linka produkovat nápoje rostlinného původu AdeZ z mandlí, kokosu, obilí a rýže, a to jak bez příchuti, tak ve dvou ovocných variantách. „Rostlinná mléka“ se na českém a slovenském trhu začnou prodávat na přelomu roku 2018 a 2019.

Nová PET linka dokáže vyprodukovat až 56 tisíc litrů nápojů za hodinu a podle značky má zásadní vliv na další zvýšení efektivity závodu. Vyšší kapacita linky umožní podle zástupců firmy flexibilitu a lepší plánování a sníží závislost českého a slovenského trhu na dovozu produktů Coca-Cola z jiných zemí. Moderní technologie má zároveň přinést výrazné snížení spotřeby vody a elektrické energie.

„Naší strategií je nyní rozšiřovat portfolio směrem k nízkokalorickým a nekalorickým nápojům a představovat také inovace v oblasti vod, čajů nebo nápojů rostlinného původu,“ přibližuje budoucí plány společnosti generální ředitel společnosti Coca-Cola pro Českou a Slovenskou republiku Josef Karásek.

Myslet prý chce i na přírodu

„Plasty jako takové jsou problém a je třeba s nimi bojovat, jsou ale součástí moderního světa a ze dne na den se jich nezbavíme,“ řekl INFO.cz ředitel vnějších vztahů společnosti Petr Jonák. „Kromě investic do moderních linek a technologií se tak Coca-Cola snaží investovat do životního prostředí i jinak. Společnost stála u zrodu systému sběru a recyklace obalových odpadů Eko-kom, díky kterému se nyní v ČR vytřídí 74 % odpadů (u PET je to 69 %),“ dodává Jonák.

Sto procent elektřiny, jež je při výrobě v Kyjích používána, má navíc pocházet z obnovitelných zdrojů a přes devadesát procent pevných odpadů z výroby je ještě ve výrobním závodě recyklováno. Vyráběné PET lahve jsou kromě toho 100% recyklovatelné a obsahují až 30 % recyklátu. K balení nových produktů AdeZ je používána tzv. Plant bottle, která obsahuje 30 procent rostlinné složky.

Společnost Coca-Cola HBC Česko a Slovensko, která má dnes v obou zemích přibližně 1000 zaměstnanců (z toho více než 800 v České republice), zahájila výrobu v Praze-Kyjích už v roce 1993, tehdy ještě jako Coca-Cola Amatil.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1