Babiš nemá kádry. Nic jiného za jeho nápadem sloučit resorty není, míní Farský

První místopředseda Starostů a nezávislých (STAN) Jan Farský v rozhovoru pro INFO.CZ komentuje slučování ministerstev. S návrhem totiž v posledních dnech nepřišel pouze premiér Andrej Babiš, ale také právě STAN. Jinak řečeno, i Farský si slučování resortů umí představit. Podle něj mu ale musí předcházet debata o důsledcích takového kroku. „A ne že s tím vyběhnu ve chvíli, kdy mi chybí kádry,“ říká. S Farským jsme hovořili také o strategii Starostů pro krajské volby či o obsazení postu předsedy Senátu poté, co náhle zemřel dosavadní předseda horní komory Jaroslav Kubera.

Na první dojem to působí tak, že se nám tady rozběhl závod, kdo přijde s jakým slučováním ministerstev. Vláda tento týden projednávala váš návrh na sloučení resortu životního prostředí s ministerstvem zemědělství, následně s ohledem na situaci na ministerstvu dopravy přišel premiér Andrej Babiš s nápadem sloučit ho s ministerstvem průmyslu, a dneska jsem dokonce kdesi v médiích zahlédl návrh na sloučení ministerstva práce s resortem zdravotnictví. Co se to děje?

My jsme s tím návrhem přišli už před časem a dlouho jsme ho připravovali. A mimochodem, vláda ho v pondělí zamítla. Navrhovali jsme vznik ministerstva pro udržitelný rozvoj, jehož primární agendou by byla ochrana přírody, péče o krajinu nebo naše vodní zdroje. Ta myšlenka byla prostá: to, co naši krajinu, půdu nebo vodu ovlivňuje nejvíc, je zemědělství, to průmyslové především.

Je třeba pečovat o to, abychom našim dětem předali krajinu pokud možno v lepším stavu, než jaká je nyní. Podřídit se tomu musí také produktivita našeho zemědělství. Dotace do zemědělství by se měly řídit právě tímto požadavkem, udělovat by se měly s ohledem na to, jak kdo hospodaří s ohledem na kvalitu krajiny. Tedy hlavně těm malým a středním. Není férové, pokud se zvyšuje produktivita na úkor plundrování přírody.

No, a jestli se o premiérovi říká, že sem tam něco zaslechne a pak si to osvojí, a opakuje to, co zaslechl jako poslední, tak pokud v pondělí na vládě řešil slučování ministerstva zemědělství a ministerstva životního prostředí, asi se mu to zapsalo do hlavy a ve chvíli, kdy navzdory největšímu poslaneckému klubu trpí personální nouzí a najednou se mu nedostává ministrů, přišel se slučováním ministerstva dopravy a ministerstva průmyslu.

Přitom ministerstvo dopravy pod vedením hnutí ANO dlouhodobě nefunguje, ať už to bylo za ministra Prachaře, Ťoka anebo dnes za ministra Kremlíka. Dálnice se nestaví, je tam jedna bota vedle druhé. Hesla typu „Jsme schopný národ, jen nás řídí nemehla“, jež mělo hnutí ANO na billboardech v roce 2013, by si na ně dnes mohla zcela oprávněně dát kompletní opozice. Primárně je to výsledek práce premiéra, protože to byl on, kdo si vybral tyto ministry.

Nic na tom nemění fakt, že to teď marketingově velmi schopně řeší tak, že se tváří, že jen on je ten svatý, který dokáže promptně reagovat, zbavit se lidí a podivné zakázky zastavit. Lidem jakoby říká, vidíte, já jsem to vyřešil. Přitom jde o kontrakt za čtyři sta milionů, o té zakázce musel vědět. Navíc ministerstvo nefunguje také jinde. Co se za úřadování hnutí ANO urychlilo? Kde jsou dálnice, které slibovali, kde jsou vysokorychlostní tratě? Já vlastně nevím, zda na dopravě byla nějaká strana déle než hnutí ANO. Možná tam jsou už rekordně dlouhou dobu. A přesto se pořád vymlouvají na své předchůdce. A sami neudělali nic.

Schmarcz: Kdo zvedne moc z chodníku? Vakuum napravo od středu hrozí výbuchem

sinfin.digital