NASA pošle novou sondu až ke Slunci. Chce najít odpovědi na otázky staré přes šedesát let

Odváží se tam, kam se ještě žádná sonda neodvážila. Sonda NASA Parker Solar Probe odstartuje již v průběhu příštího roku a jejím cílem není nic menšího, než se dostat co nejblíže k hvězdě našeho solárního systému – Slunci. Přestože bude čelit brutálnímu žáru a radiaci, vědci z NASA si od mise slibují bližší porozumění dosud nevyřešených záhad i nové, detailnější záběry našeho žlutého obra.

Mise Parkerovy sondy je příslibem odpovědí na na dlouho formulované otázky. Vědci se už dnes třesou na první data a to sonda ještě ani neodstartovala. To ji čeká až v „okně“ mezi 31. červencem a 19. srpnem 2019, kdy ji raketa Delta 4-Heavy vynese z Kennedyho vesmírného střediska na Floridě. Poté zamíří k Venuši, jejíž gravitační pole využije jako vesmírný prak, který ji dále vystřelí směrem k cíli - sluneční atmosféře.

Při svém nejbližším průletu okolo Slunce získá sonda rychlost 700 tisíc kilometrů za hodinu - vzdálenost z Brna do Prahy by tak zdolala dostala zhruba za pouhou vteřinu. Ke Slunci se Parker Solar Probe podívá na vzdálenost necelých šesti milionů kilometrů, kde bude muset čelit teplotám přes 1350 stupňů Celsia. Aby se příliš nezapotila, bude ji chránit tepelný štít z uhlíkových kompozitů tlustý přes 11 centimetrů.

„Sonda je napěchována nejnovějšími technickými vynálezy, které nám pomohou vyřešit ta největší tajemství naší hvězdy. Například proč je sluneční korona o tolik více horká, než samotný povrch Slunce,“ těší se Nicola Fox, jeden z vědců starající se o průběh mise.

Primární cíl mise je zjistit, jak se energie a teplo pohybují přes solární koronu a vyzkoumat, co přesně urychluje sluneční vítr a sluneční energetické částice. Vědci hledají odpovědi na tyto otázky již přes šedesát let, ale teprve nyní, díky vědeckému pokroku, bude možné na ně nalézt odpovědi.

Sonda ponese čtyři komplexní měřicí zařízení – jedno pro studium magnetického pole, další budou monitorovat plazmu, energetické částice a sluneční vítr.

NASA ve středu oznámila, že sondu i misi pojmenuje podle významného astrofyzika Eugena Parkera, který jako první přišel s teorií slunečního větru. Je to poprvé, co je sonda pojmenována podle žijící osobnosti.

„Sluneční sonda se podívá do části vesmíru, která nikdy dříve nebyla prozkoumána. Je to pro nás velmi vzrušující, že konečně uvidíme, co se tam děje, těšíme se na data, která nám tato mise přinese. Jsem si jistý, že se dočkáme i nějakých překvapení. Ty přijdou vždycky,“ těší se na data ze „své“ sondy Parker.

Kdo je Andrej Babiš mladší? Bývalý pilot, který se přes únos na Krym dostal až do Švýcarska

Kolem osoby Andreje Babiše juniora a jeho údajného únosu na Krym se zatím objevuje více otázek než odpovědí. Informací o synovi českého premiéra a šéfa hnutí ANO ve veřejném prostoru příliš není. Projděte si alespoň základní údaje o jeho životě.

Podle reportáže novinářů ze Seznam Zpráv, kteří s Babišem mladším osobně mluvili, žije dnes politikův syn ve Švýcarsku a drží místní občanství. Před několika měsíci se ocitl podle svých slov nedobrovolně na Krymu, kam ho měl odvést spolupracovník premiéra Babiše Petr Protopopov. Podle Babiše mladšího chtěl premiér, aby jeho syn po zahájení trestního stíhání v kauze Čapí hnízdo zmizel.

Dita Protopopová a její posudek

Šéf hnutí ANO tvrdí, že je jeho syn „psychicky nemocný, bere léky, musí být pod dohledem a žije s matkou ve Švýcarsku“. Na záběrech Seznam Zpráv je opravdu vidět i někdejší Babišova manželka.

Situace ohledně psychického stavu Babiše mladšího ale není úplně jasná. „Posudek“ před časem sepsala lékařka Dita Prototopopová, která za hnutí ANO kandidovala v Praze 8.

5350772:article:true:true:true

Bývalý pilot, který náhle psychicky onemocněl

Podle iRozhlas.cz policisté hodnotí „výmluvu“ Babiše mladšího na zdravotní stav jako účelovou a obstrukční. Odkazují se přitom na to, že ještě nedávno vykonával profesi pilota civilního dopravního letadla Boeing 737. Podle iRozhlas.cz si policisté tento fakt ověřili u Úřadu civilního letectví.

Babiš mladší létal pro společnost Travel Service, z níž měl být podle zpráv médií – například týdeníku Aha! - vyhozen.

Z médií lze ještě vyčíst, že si Babiš junior před několika lety pořídil dům na kraji Prahy za necelých třináct milionů korun. Konkrétně šlo o vilu v pražských Ďáblicích.Link

Nemocná má být údajně i sestra Adriana Bobeková

Prvorozený syn šéfa hnutí ANO se narodil v roce 1983 politikově první manželce Beatě, rozené Adamovičové. Pár má společně ještě dceru Adrianu. Se svou současnou manželkou Monikou má premiér další dvě děti: dceru Vivien a syna Frederika.

Babiš junior i jeho starší sestra figurují ve vyšetřování kauzy Čapí hnízdo. Andrej Babiš v pondělí zopakoval, že psychickými problémy trpí i jeho dcera Adriana Bobeková, konkrétně má jít v jejím případě o bipolární poruchu.

Andrej Babiš mladší: Můj otec chtěl, abych zmizel. Kvůli Čapímu hnízdu mě drželi na Krymu>>>