Fetiš Kalousek? Média ukazují, kdo ve skutečnosti volil nejméně populárního politika

GLOSA PETRA HOLCE | „Posmrtný“ politický život Miroslavu Kalouskovi očividně přeje. Je to jen pět týdnů, co bývalý šéf TOP 09 a „Lucifer“ politiky oznámil odchod ze sněmovny, a od té doby jako by v médiích začala jeho nová politická kariéra politického „mudrce“. Během jediného měsíce s ním odvysílala Česká televize dvě v podstatě stejná a přátelská Interview ČT24 a pečený vařený je hlavní „antiBabiš“ i na Prima CNN News.

Přitom už Kalousek nemá žádnou oficiální politickou funkci a mezi ostatními aktivními vysokými politiky v televizi působí trochu jako „duch“. Tedy pokud nepočítáme jeho nonstop tvítování, které svou intenzitou i formou začíná připomínat pozdního Donalda Trumpa. Navíc je to ironie: Kalousek v médiích intenzivně mluví za TOP 09, což je už nějaký čas strana v kómatu. A není velkou nadsázkou, že dnes zastupuje zhruba stejně voličů, jako má Kalousek na Twitteru sledujících: necelých 183 tisíc.

Ano, exministr financí je starý lišák a s novináři hraje klasickou hru s otevřeným koncem. Když totiž ve sněmovně skončil, tak současně i neskončil, když nevyloučil svůj comeback. Proto teď novináři musí obden zkontrolovat, jestli už se nějak nevyjasnilo. A samozřejmě že nevyjasnilo, jak Kalousek řekl i v posledním Interview ČT24. To by mu mimochodem vstřícností usměvavé moderátorky Světlany Witowské mohlo závidět nemálo politiků.

Všechno špatné ale pro něco dobré. Sama média teď dokazují, kdo je – nebo byl – jejich miláček. Pro nejméně populárního politika totiž platí, že zatímco nikdy moc neuměl oslovit voliče a lidovce i TOP 09 přivedl jako jejich lídr k horším volebním výsledkům, my novináři jsme ho vždycky milovali. Svým způsobem jsme vlastně Kalouskovi kompenzovali deficit voličů a možná proto s ním nemůžeme skončit ani dnes. Comeback z něj nejspíš dostaneme, i kdyby sám nechtěl!

Dodnes nezapomenu na památný volební sjezd KDU-ČSL na jaře v roce 2009, kam Kalousek přijel už coby zakladatel nové TOP 09. A trochu taky „zloděj“ politiků, kteří mu zoufale chyběli v jeho novém projektu, takže si je prostě bratrsky vypůjčil od své mateřské strany. Lidovci si tehdy ve Vsetíně volili nové vedení, všichni novináři ale celou dobu doslova viseli na Kalouskovi. A ten nezklamal: mezi panáky slivovice Jiřího Čunka permanentně špinil lidovce, svou budoucí konkurenci.

Masová média včetně těch veřejnoprávních zažívají poslední dobou krizi důvěry veřejnosti, která má pocit, že se jí novináři názorově vzdálili, jak rozebíral i v rozhovoru pro INFO.CZ Josef Šlerka. V různých zemích tenhle problém demonstrují různí politici, kteří i navzdory masivní mediální nepřízni vyhrávají volby. A stejně tak i ti, kteří je i s masivní mediální přízní naopak prohrávají. Ty druhé u nás perfektně zastupuje právě Kalousek. Kdo se mu pak může divit, že pořád nemůže skončit?        

Zbytek textu je pro předplatitele
sinfin.digital