Kristen: Televizní zpravodajství balancuje na generační kladině. Mohlo by se mu to vymstít

Vojtěch Kristen

05. 03. 2020 • 13:00

KOMENTÁŘ VOJTĚCHA KRISTENA | Na televizní zpravodajství přišlo jaro. Studia a znělky na Barrandově dostávají novou podobu, televize Seznam překopává vysílací schéma a představuje nové zpravodajské hodnoty. A na Primě v příštích týdnech chystají velké zpravodajské entrée, když lokální franšíza CNN vyzve na souboj sledovanosti Českou televizi. Problém je v tom, že televize jako by si neuvědomovaly, že už nežijeme v roce 2009.

Ale popořadě. Nezmar Jaromír Soukup to tento týden vzal z gruntu. Jeho Moje Zprávy dostaly delší znělku, kratší stopáž, interaktivnější studio i nový koncept celé relace.

U posledního bodu je to nejspíš o perspektivě, většině diváků bude onen nový koncept až k nerozeznání připomínat ten starý. Tedy mediálního magnáta s politickými ambicemi Soukupa, který skrze zprávy vysílá politicko-byznysová poselství a zároveň se snaží zůstat mimo radar velké mediální rady, která mu právě kvůli nedostatku zpravodajského obsahu dělala trable.

Nové vysílací schéma v týdnu představila i Televize Seznam. Ředitel Ivan Mikula označil změny za revoluční; původně zpravodajsko-publicistická stanice se mění v plnoformátovou televizi, potlačuje se důraz na vlastní obsah a více se nakupuje cizí produkce. Změny se pochopitelně týkají i zpravodajství. Ranní zpravodajský blok už nějakou dobu v éteru chybí a polední zprávy byly zkrácené a přesunuté na atraktivnější odpolední čas. Nový šéf zpravodajství Pavel Cyprich navíc artikuloval nové hodnoty, které mají zpravodajství na Seznam TV definovat: rychle, jednoduše, graficky. Doba je prý už taková, žijeme rychle, myslíme rychle a takové mají být i zprávy. Úderné a „ukazující svět, jaký je“. Skvělá zpráva pro ty, kdo prahnou po platónském prohlédnutí z jeskyně stínů, pro ostatní však klišé až k zalknutí.

Koncepci zpravodajství finišují i na Primě, kde během šesti týdnů spustí lokální franšízu stanice CNN. Ta chce přinášet objektivní, důvěryhodné a férové zpravodajství, jak vysvětlil pro INFO.CZ supervizor celého projektu Tim Lister. Z pohledu zpravodajství pak bude obzvlášť zajímavé sledovat vymezení se nově budované stanice vůči hlavní konkurenci – proti veřejnoprávní ČT24 s jejím štědrým rozpočtem, kvalitními zaměstnanci, osvědčeným know-how i zavedenými procesy. Tedy atributy, které v minulých letech knockoutovaly i jiné vyzyvatele (pamatujete třeba na televizi Z1 s finanční skupinou J&T v zádech?).

Inflace zpravodajství

Možná je všechna ta pozornost upřená k televiznímu zpravodajství zapsaná v DNA českých televizí drtivou, často i absolutní, dominancí večerních televizních zpráv na televizi Nova, které si v lepších dnech zapne i 1,5 milionu lidí. Jenže přes tuto clonu jako by stanice opomíjely, že už není rok 2009 a způsob, jakým lidé přijímají zprávy, se mění. Exponenciální nástup mobilních zařízení, inflace informací a postfaktično nejsou prázdné koncepty, tyto fenomény reálně překreslily mediální mapy minimálně v myslích poslední generace. 

Je sice fakt, že stanicím zatím jejich strategie „business as usual“ vychází – a přitom není třeba argumentovat sledovaností Televizních novin. Podle loňské zprávy Reuters Institutu označuje televizi za zdroj zpráv 77 procent oslovených Čechů, pro zprávy si na velkou televizní trojku stále chodí největší podíl Čechů. Jenže ta samá zpráva jedním dechem dodává, že televize jako médium coby zdroj zpráv oslabuje svůj vliv, od roku 2015 o osm procentních bodů. Jiná studie, od výzkumné společnosti Nielsen Admosphere, pak uvádí, že za posledních deset let poklesl v Česku počet lidí, kteří denně sledují zpravodajství v televizi z 81 procent na 64 procent. Kde je nárůst? Nepřekvapivě u sledování zpráv prostřednictvím mobilních telefonů, kde podíl denní sledovanosti narostl z devíti procent v roce 2009 na loňských 43 procent.

České televize jsou ale natolik upnuté na svůj hlavní komunikační kanál, že tyhle změny ignorují. Tak třeba web televize Barrandov je pouze překlopená „četka“, on-line zpravodajství televize Prima je pak přímo ostuda, kde se lidé ztrácejí podobně jako lodě v bermudském trojúhelníku. A televize Seznam sice srovnání zůstává ušetřena, protože jejím webovým protipólem je jiná divize Seznam Zpráv; o tom, jak si vedou jejich nové kanály, se však například stačí začíst do uživatelských recenzí jejich mobilní aplikace.

Důraz na digitální publikum je přitom pro české televize nejenom otázkou času, ale výhledově i přežití. Ty osvícenější redakce si to uvědomují. O tom, jak lze zasáhnout digitální generaci, hovořil třeba loni na konferenci Czech Internet Forum za CNN Nick Thomson, který jmenoval desítky digitálních kanálů, pro něž tento mediální dům připravuje dedikovaný obsah, respektive přizpůsobuje obsah sdělení formě daného kanálu. Využívá silných stránek jednotlivých médií, připravuje microsity pro jednotlivá témata, svým obsahem zaujme mladou generaci tam, kde se právě nachází – v kapse, v mobilním telefonu, a ne v sedm večer u televizních zpráv. Čím dříve si takový mindset osvojí i české televizní zpravodajství, tím lépe. 

SDÍLET