Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Proč Babiš vyhraje volby? Komentář Bohumila Pečinky

Proč Babiš vyhraje volby? Komentář Bohumila Pečinky

Andrej Babiš v uplynulých dvou dnech ukázal, proč vyhraje příští sněmovní volby. Má obrovskou chuť je vyhrát a je kvůli ní schopen – byť možná jen vnějškově – uznat své chyby.

Nejdříve nechal zrušit oficiální „udavačský web“ zaměřený na kontrolu účtenek v restauracích. Uznal tím, že stránky, které s takovou pompou zavedla jemu podřízená Finanční správa, byly od počátku špatným projektem. Jen věcně: systém EET má v sobě zabudovanou vyhledávací činnost. Když má restaurace denní obrat sto tisíc korun a jsou tam pravidelná storna ve výši čtyřiceti tisíc, oznámí to systém úředníkům a na restauraci přijde finanční kontrola tak jako tak.

Nicméně v jakési horlivosti zavedla Finanční správa ještě práskací web, kam mohli lidé anonymně hlásit, že v té a té restauraci nedostali účtenku. Po dvou týdnech bylo jasné, že všechno se zvrhlo do osobní msty a konkurenčního boje. Navíc tím, jak počty udání rostly, chyběli i lidé, kteří by byli schopni je všechna řešit. Jako by byla rehabilitována stará protektorátně-komunistická mentalita „udej svého souseda“. Když situace začala být neúnosná, Babiš prostě ohlásil, že web vypíná. Tečka.

Ministr financí současně v předstihu oznámil, že pokud začne platit zákon o střetu zájmů a ministři nebudou moci vlastnit rozhodující podíly ve firmách, vyřeší si svou situaci už do konce ledna. Konkrétně chce akcie svého impéria Agrofert převést do blíže neurčeného správcovského fondu, v němž nemají figurovat jeho příbuzní. Nejvíce kritizovaný investiční fond Hartenberg chce přímo prodat. Jestli to skutečně udělá, výrazně tím oslabí argumenty, které jej napadají za jeho byznysově-podnikatelské propojení s politikou. Velmi důležité ale bude, jaký status dostane mediální divize Agrofertu.

Vicepremiér Andrej Babiš (ANO) na jednání Sněmovny (8. prosince 2016)Vicepremiér Andrej Babiš (ANO) na jednání Sněmovny (8. prosince 2016)autor: ČTK

Zpravodajská část některých Babišových médií v čele s Lidovými novinami je totiž plně k dispozici jeho zájmům a snaze dostat se do premiérského křesla.

Třetím počinem bylo Babišovo prohlášení v televizi, že ne všechny části státu se dají řídit jako firma. To je šokující informace, která zdánlivě podemílá hlavní heslo minulých voleb. Současně je to výborný marketing, protože Babiš ukazuje, že se nebojí revidovat své myšlenky.

Když srovnáme ANO a dnešní parlamentní opozici, dá se na tom ukázat jedno: můžete dělat chyby, můžete vlastně dělat skoro cokoli, jen nesmíte být vyčpělí. Jste-li, pak vás nikdo nebere vážně, ani když máte pravdu. Současně nesmíte být veřejnosti lhostejní. Nikoho nezajímat je horší než se mýlit.

Premiér Sobotka nedávno prohlásil, že jeho ministr financí jde nahoru proto, že používá doping, například mediální krytí. Tři prohlášení z posledních tří dnů naznačují, že když má člověk fantazii, dokáže kritiku marketingově obrátit v potlesk i bez médií. Jako v té dětské říkance – někdo umí a někdo čumí.

AUTOR JE ZÁSTUPCE ŠFÉFREDAKTORA REFLEXU. JEHO DALŠÍ KOMENTÁŘE NAJDETE ZDE.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

-1