Smrt Petra Kellnera přišla pro PPF v ten nejhorší okamžik. Na jeho nástupce čekají rozhodnutí, která promění klíčový byznys firmy

KOMENTÁŘ VOJTĚCHA KRISTENA | Smrt nejvýraznější postavy tuzemského porevolučního byznysu Petra Kellnera přišla pro společnost PPF v ten nejhorší moment. Skupina je uprostřed několika zásadních transakcí a před rekalibrací strategie, Kellner těmto procesům dodával momentum i strategickou vizi. To nyní bude na jeho nástupci. Dotažení těchto úkolů pro něj bude křest ohněm.

Petr Kellner měl ve skupině PPF rozhodující slovo. Jeho zkušenosti byly nezastupitelné, stejně jako jeho vize a strategické uvažování. Co v minulosti mohlo být výhodou, dnes situaci pro Kellnerova nástupce komplikuje a dotažení všech aktuálních výzev tak pro něj bude krajně obtížné. 

Pohledem tuzemské veřejnosti je nejviditelnější výzvou navázání na akvizici mediální skupiny CME, kterou PPF loni dokončila. Koupě skupiny, jejíž součástí je i televize Nova, totiž byla jen prvním krokem na cestě – nikoliv cílem samotným. Hlavním důvodem, proč dvoumiliardová akvizice PPF dávala byznysový smysl, totiž není v samotném provozování televizních stanic ve střední a východní Evropě, ale v synergiích s ostatními firmami ve skupině PPF.

Pokud zůstaneme v Česku, nabízí se zejména synergie s telekomunikačním operátorem O2. Podle plánů by komerční televizní stanice měla využívat pro distribuci svého obsahu i kapacit telefonního operátora – který mimochodem už nyní provozuje stanici O2 TV. Obecně řečeno to, co je v dnešním mediálním světě ceněné ještě více než skvělý obsah, jsou možnosti, jak tento obsah doručit k divákům – a přesně to televize Nova a O2 pod jednou střechu nabízejí. 

Aktuální strategické výzvy PPF se ale netýkají jen synergií v jejich zábavním a telekomunikačním byznysu. Velkou vizi měl Kellner i v oblasti bankovnictví, když v úvodu roku začal na trhu budovat třetí největší českou banku. PPF tak v únoru podala nabídku na odkup akcií banky Moneta, kterou chce PPF propojit se svými dalšími finančními vehikly – bankou Air Bank, tuzemskou pobočkou Home Creditu a úvěrovou službou Zonky – do jedné velké bankovní instituce. Dotáhnutí transakce a její strategické zacílení v Česku – a případně i za jeho hranicemi – je rovněž úkol pro Kellnerova nástupce. 

A strategické období se do třetice týká i poskytovatele telekomunikační infrastruktury CETIN. Na začátku března agentura Bloomberg přišla s informací, že PPF plánuje částečný prodej této firmy – buď napřímo potenciálnímu zájemci, anebo prostřednictvím nabídky akcií na burze. Strategické rozhodnutí, zda skutečně k prodeji části CETINu dojde, měl podle zdrojů Bloombergu Petr Kellner oznámit později na jaře. I to je úkol, který čeká na jeho nástupce. 

Již zmíněný důraz na vybudování silné tuzemské mediální a bankovní skupiny není podle zdrojů z okolí PPF náhodný. Petr Kellner totiž v posledních letech přesouval svou pozornost z východních trhů právě na Česko a obecně na Evropu. Patrné je to například i na změně Kellnerových úvah ohledně společnosti Home Credit, která většinu svého byznysu provozuje právě na východě – v Číně, na Filipínách, v Indii či v Rusku. 

Společnost Home Credit přitom v posledních letech neprožívala časy největší slávy. Naopak. Problémy před dvěma lety odstartovala nepovedená IPO na hongkongské burze. Stopku primárnímu úpisu akcií tehdy údajně vystavil chladný zájem investorů v kombinaci s místními obřími demonstracemi za nezávislost na čínské vládě, které znamenaly, že celý proces IPO skončil vlastně dřív, než vůbec začal.

V dalších letech problémy pokračovaly. Loni byl jejich hlavním jmenovatelem koronavirus, který znamenal pro byznys splátkové společnosti tvrdou ránu. Za loňský rok Home Credit vykázal ztrátu 584 milionů eur (přes 15 miliard korun) – což je vysoká suma i na poměry PPF, firma navíc oznámila masivní propouštění. Nejde však jen o koronavirus. Nestabilní čínské regulatorní prostředí spotřebitelských financí je pro Home Credit dalším nepředvídatelným rizikem, které mimochodem nedávno vystavilo stopku pro největší plánovanou IPO čínského podnikatelského tycoona Jacka Ma a jeho skupinu Ant. I nová vize pro východní byznys Home Creditu je tak strategickou výzvou, s níž se bude muset nástupce Petra Kellnera popasovat. 

Zbytek textu je pro předplatitele
sinfin.digital