Vymeťte to bahno a idioty! aneb „Kavárna“ a její poučení se z Trumpa

GLOSA PETRA HOLCE | Jedno je, nehledě na výsledek amerických prezidentských voleb, jisté: Donald Trump podruhé udělal hlupáky z mnohých komentátorů i agentur zkoumajících veřejné mínění. Na počet voličských hlasů je asi o čtyři miliony druhý, ale i tak ho volilo víc lidí než v roce 2016 a republikáni nejspíš posílí i ve Sněmovně reprezentantů. „Trumpismus“ proto určitě není mrtvý – to spíš naopak. Zajímavé mimochodem je, jaké poučení z toho všeho chystá „pražská kavárna“, obdoba demokratické newyorské kavárny.

„Pro nás z toho plyne poučení, že na dně rybníka je spousta, spousta primitivního otráveného bahna, které touží po uznání. Trump dokázal idiotům, že je jedním z nich, a proto ho následují. Nemyslím, že by je táhnul k lepším zítřkům, ale protože je zbavil všech zábran a otevřel brány jejich frustrací, bezvýznamnosti a marnosti, radují se z toho, že jejich pocit zmaru budou zažívat i ti šťastnější a chytřejší a úspěšnější,“ napsal například TV producent a bývalý politický píárista a volební manažer Jan Jetmar.

Být politiky, dám si na jeho manažerské služby velký pozor. Podobně jako on před čtyřmi roky mluvila o voličích svého soupeře i Hillary Clintonová, když je označila za „bídáky“. A Trumpovi bídáci tehdy vyhráli a konec konců slušně do voleb promluvili i letos, protože žádné modré tsunami, které slibovaly průzkumy, se nekonalo. Byl bych proto radši opatrný s výrazy jako „bídáci“ nebo „bahno“ a „idioti“.

Evropa už není ve válce proti Big Tech sama

Po vítězství Trumpa před čtyřmi lety si demokraté, média i americké obdoby Jetmara slíbili jisté krizové poučení. Pochopili totiž, že mu ve volbách sami hodně pomohli. Chvíli jim to vydrželo, pak se ale vrátili do starých známých kolejí, které vás vždycky pohodlně dovezou k vlastní osvícené pravdě a zjištění, že vy jste ti lepší. A to jak známo krásně hřeje. 

V Česku jsme to samé zažili už dvakrát během prezidentské volby, když protizemanovský tábor „dobra“ dělal z voličů Miloše Zemana „rudá a hnědá prasata“, můžu-li si vypůjčit lyrický jazyk režiséra Jana Hřebejka. A Zeman dvakrát vyhrál. Teď to samé zkouší Jetmar dělat i z voličů premiéra Andreje Babiše. „Demokratický blok by se měl intenzivně upnout na lidi v bezvýchodných situacích, v exekucích, na minimálních mzdách, bez naděje na zlepšení svých životů. Zatím je krmí jenom Babiš, je třeba jim slíbit naději a vysvobození,“ radí moudře. 

Pominu teď to, že „ambiciózní a silná osobnost“, jak se Jetmar skromně popisuje na síti LinkedIn, střílí trochu mimo; jeho popis voličů ANO totiž nejvíc sedí na voliče KSČM, ČSSD a taky SPD. Ale berme to tak, že dotyčný prostě zkouší v rámci poučení z krizového vývoje mířit na Babiše a trefit srdce jeho voličů. Neznám lepší způsob, než jim říct, že jsou „bahno“ a „idioti“. To určitě zabere! 

Trump, Zeman i Babiš vyhráli volby, protože mířili na své voliče a přesně se dokázali trefit do jejich pocitu a nálady. Ne každý to umí. „Případná prohra Trumpa nejspíš oslabí autoritáře v okolních státech (Maďarsko, Polsko) a tím snad i autoritáře naše (Zeman, Babiš) v chuti po následování jejich příkladu v omezování svobody v médiích veřejné služby,“ píše na twitteru pro změnu Hřebejk. Obávám se, že se znovu plete. I když Trump prohraje, tak dokázal, že „trumpismus“ je možná ještě silnější než předtím. A mimochodem: právě média veřejné služby by se z toho měla poučit nejvíc.

Škárka neví, o čem mluví. Jeho „zrůdy“ rozpoutaly obrovskou vlnu solidarity, říká ředitelka Nedoklubka

SDÍLET
sinfin.digital