Způsob, jakým Češi sledují televizní obsah, se dramaticky mění. Budoucnost je v „totálním videu“, Nova s Primou se ale neshodnou, co přesně to znamená

Způsob, jakým Češi sledují televizní obsah, se v posledních dvou dekádách dramaticky proměnil. Kdysi dominantní analogové terestrické a lineární vysílání se v posledních letech vyvinulo v rozsáhlou paletu způsobů, ze kterých si vybere každý podle svého: lidé své oblíbené seriály stále více sledují z videoarchivů, na sociálních sítích, službách jako je třeba Netflix nebo v internetové televizi v rámci odložené sledovanosti. Často k tomu ani nepotřebují samotný televizor a zvlášť mladé lidi, generaci Z, je u klasické televize stále vzácnější zastihnout. Tato změna se ale negativně promítá do výhledu reklamních příjmů tuzemských komerčních televizí, které skrze klasické vysílání zasáhnou stále méně diváků. Nova, Prima & spol. tak vidí svou budoucnost v „totálním videu“. Má to háček: neshodnou se na tom, co přesně to znamená. 

Jsme stále více obklopeni chytrými zařízeními; chytrými hodinkami, chytrými vysavači, smartphony nebo chytrým osvětlením. Bylo by naivní si myslet, že královské odpočinkové činnosti posledních dekád, sledování televize, se tento vývoj nedotkne. Že se snad spokojíme s „hloupým“ vysíláním. 

Jeho proměna byla v posledních dekádách pozvolná, ale jasná, a nejde jen o samotnou digitalizaci vysílání a přechody na nové standardy. Nově máme k dispozici nabídku prémiového videoobsahu, který nedokážeme odsledovat ani za několik životů, nemusíme se přizpůsobovat programu a ke sledování obsahu už nakonec ani nepotřebujeme televizor.

Česko také v posledních letech vzaly útokem globální služby, které měly podle řady předpovědí klasickou televizi pohřbít. Zatím se tak nestalo, byť Netflix, HBO Max a další mají předplacené stovky tisíc tuzemských domácností a tradiční komeční stanice musejí s těmito platformami soupeřit o divákovu pozornost.

Televiznímu vysílání rostou i noví, nečekaní konkurenti – třeba v prostředí gamingu. V populární online hře Fortnite se pořádají koncerty hudebních hvězd, které by dříve přenášely třeba právě televize. Nyní ovšem Ariana Grande nebo rapper Travis Scott (viz titulní obrázek) koncertují ve virtuálním prostředí a k obrazovkám dokáží dostat miliony diváků. Není náhoda, že Netflix před třemi lety v jedné zprávě uvedl, že právě Fortnite je pro něj větší konkurent než HBO.

Mediální hranice se postupně stírají, už to není jen „férovka“ Nova proti Primě a Ordinace proti Slunečné, ale o konečnou sumu čtyřiadvaceti hodin divákovy pozornosti soupeří každý den stále více poskytovatelů stále kvalitnějšího obsahu. Televize se o tento grál perou nejen s velkými SVOD (tj. předplatné a volný výběr) službami typu HBO Max či Netflix a platformami, jako jsou YouTube či Fortnite, ale třeba i se sledováním televize skrze odloženou sledovanost nebo videoobsahem na sociálních sítích. 

Pro klasické stanice má tento trend výhledově významný vliv na reklamní příjmy, které televize kasírují především z tradičního způsobu vysílání. 

sinfin.digital