Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Blanka dopravě v Praze výrazně pomohla, řidičům jsme uspořili 620 let života, chlubí se magistrát

Blanka dopravě v Praze výrazně pomohla, řidičům jsme uspořili 620 let života, chlubí se magistrát

Po dvou letech od otevření Blanky si Pražané na soustavu tří tunelů zvykají stále více - provoz se tam oproti loňskému roku zvýšil přibližně o deset procent. To znamená především značnou úlevu pro většinu lidí bydlících v okolí. Jak ukazuje studie, kterou si nechal pražský magistrát zpracovat, doprava v přilehlých ulicích klesla až o 40 procent.

Podle statistik pražského magistrátu nyní denně Blankou projede průměrně 83 tisíc aut, což znamená přibližně desetiprocentní růst oproti předchozímu roku. S tím souvisí nejen méně nehod, emisí a hluku pro obyvatele okolních ulic, ale i kuriózní situace kdy tunel některým slouží třeba jako přístřešek před povětrnostními podmínkami. „Jednou řidič v tunelu začal opravovat své vozidlo jen proto, že venku pršelo,“ uvádí magistrát.

Svedení povrchové dopravy pod zem oceňují hlavně spěchající řidiči. Kdo totiž soustavu tunelů používá dvakrát denně, ušetřil od otevření tunelu už necelých 90 hodin. „Za dva roky provozu tunelu jsme řidičům uspořili 620 let života,“ dodává magistrát.

Nejvíce však vítají svedení dopravy pod povrch lidé, kteří žijí v okolních ulicích. Dvoupětinový pokles dopravní zátěže totiž zaznamenala například ulice Veletržní, jen o něco menší snížení bylo díky Blance na ulici Milady Horákové. O 24 a 13 procent pak hlásí ulice Nábřeží kapitána Jaroše, respektive pražská magistrála.

„Výrazně navíc ubyla nehodovost a snížila se i hodnota emisí, takže se ukazuje, že tunel Blanka plní svůj účel,“ říká pražská primátorka Adriana Krnáčová. „Na příštím jednání zastupitelstva se budeme bavit o pokračování městského okruhu, který už schválila i Rada města. Dva roky provozu nám jasně ukazují, že svedení dopravy pod zem je nejlepší možná varianta,“ dodává primátorka.

Pražští zastupitelé se na mimořádném jednání sejdou 26. září, podoba pokračování okruhu je však nejasná. Hnutí ANO a ČSSD prosazují variantu Vlasta z Pelc-Tyrolky do Štěrbohol s několika tunely. Varianta Trojkoalice (Strana Zelených, KDU-ČSL a STAN) neplánuje vybudování jedné velkokapacitní komunikace, ale počítá s vedením dopravy po dvou už existujících trasách. Jedna by vedla od Pelc-Tyrolky Povltavskou ulicí směrem na Českobrodskou a na ní by byl tunel pod Malešicemi, druhá by řidiče vedla z Holešoviček přes Průmyslový polookruh.

Podle společnosti Metrostav, která tunel stavěla, je trend přesunu dopravy pod zem na zahraničních trzích zřejmý. „Je to logické řešení. Například ve Stockholmu probíhá stavba tunelového okruhu dlouhého 18 kilometrů, což je oproti Blance trojnásobek. A přestože se razí ve skandinávské žule, kde nejsou potřeba mohutné definitivní obezdívky jako v Blance, jeho plánovaná cena už teď činí přibližně 75 miliard korun,“ tvrdí Václav Soukup, ředitel útvaru zahraničního podnikání Metrostavu. Náklady na Blanku se po opakovaném navyšování dostaly na 43 miliard korun.

 

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744