Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Praha má na zkoušku 15 sdílených elektromobilů. Parkování v zónách je s nimi zdarma

Praha má na zkoušku 15 sdílených elektromobilů. Parkování v zónách je s nimi zdarma

V centru Prahy je nově rozmístěno 15 elektromobilů pro takzvaný carsharing. Po registraci je lidé mohou za poplatek použít a poté nechat na ulici. Auta v širším centru města nabízí firma CAR4WAY ve spolupráci s Pražskou energetikou (PRE), informovali dnes novináře zástupci hlavního města a zmíněných společností. Magistrát chce v budoucnu podporovat elektrická auta v metropoli rozvojem infrastruktury a dobíjecích stanic. Elektromobily také mohou v parkovacích zónách stát zdarma.

Takzvaný carsharing je určen pro lidi, kteří nechtějí auto vlastnit, ale jen občas užívat. Celkem 15 elektromobilů Volkswagen e-Golf je od začátku tohoto týdne rozmístěno po části metropole, zasahující do Prahy 1, 2, 3, 5 a 8. Uživatelé si mohou po registraci a uhrazení vratné kauce 2000 korun vozy rezervovat prostřednictvím mobilní aplikace nebo webu. Kromě 15 nových elektromobilů služba CAR4WAY v Praze nabízí dalších 240 aut se spalovacím motorem.

Za zapůjčení elektromobilu lidé podle předsedy představenstva CAR4WAY Pavla Loudy zaplatí 180 korun s DPH za hodinu při nájezdu do 100 kilometrů. Každá půlhodina navíc vyjde na 94 korun a kilometr nad základních 100 na 3,8 koruny. Vozy se odemykají pomocí čipové karty, klíčky se nechávají v přihrádce spolujezdce.

Elektromobily ke sdílení bude CAR4WAY nabízet zatím zkušebně do konce roku 2018, vyhodnocovat projekt bude spolu s PRE měsíčně. "Předpokládám, že z pilotního projektu vzejde impuls pro budování většího množství dobíjecích stanic, a hlavně rychlodobíjecích," uvedl Louda s tím, že by byli rádi, kdyby po vyhodnocení reálného provozu do ulic města přibyly další elektromobily pro carsharing.

Využití elektrických automobilů pro sdílení podle autorů projektu dává smysl, protože v městském provozu nehraje takovou roli nižší dojezd elektromobilů. Podle Loudy navíc jedno auto na carsharing nahradí osm až 12 vozů pro osobní užívání, což by při větším rozšíření carsharingu znamenalo ušetření tisíců parkovacích míst. Elektromobily navíc mají tu výhodu, že neznečišťují ovzduší.

Podmínkou rozvoje elektromobility je dostatečná infrastruktura. PRE v současnosti v Praze provozuje 34 dobíjecích stanic, další mají jiní provozovatelé. Celkem jich je podle údajů pražského magistrátu zhruba 80. Podle předsedy představenstva PRE Pavla Elise zájem o stanice roste poměrně pomalu. První dvě firma postavila v roce 2011 v obchodních centrech Chodov a Černý Most, větší nárůst spotřeby v síti stanic však zaznávají teprve od loňska.

Rozvoj infrastruktury pro elektromobilitu chce podle primátorky Adriany Krnáčové (ANO) podporovat i magistrát. Pražští radní nedávno schválili tendr na přípravu celkem 59 míst pro nové nabíjecí stanice. Město chce připravit sítě a základy pro stanice a poté v dalším tendru vybrat jejich provozovatele.

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744