Články odjinud

Technologičtí giganti vysávají Evropu, dnešek je vítězství, oceňují vydavatelé rozhodnutí europoslanců

Dnešní souhlas Evropského parlamentu s návrhem směrnice o autorském právu je podle vydavatelů tisku i autorů krok, který povede ke spravedlivému odměňování tvůrců obsahu na internetu. Internetové firmy, které jejich tvorbu přebírají, se s nimi dosud o reklamní příjmy nemusely dělit. Vyplývá to z reakcí Unie vydavatelů či Evropského sdružení autorských asociací GESAC.

"Směrnice vytváří předpoklady k tomu, aby práva autorů byla chráněna i v podmínkách digitálního světa, kdy je nesmírně snadné zcizovat a dále neřízeně šířit obsah prostřednictvím všech kanálů, sítí a platforem, které tento svět poskytuje," uvedl výkonný ředitel Unie vydavatelů Václav Mach. Nyní se podle něj uskuteční jednání v takzvaném trialogu mezi zástupci Evropského parlamentu, Evropské komise a Evropské rady, jejichž výsledkem bude konečný text směrnice. "Je předpoklad, že směrnice bude schválena v současném funkčním období Evropského parlamentu a komise," dodal.

Podle Evropského sdružení autorských asociací GESAC europoslanci nepodlehli obrovskému tlaku, který na ně vyvíjela kampaň vedená technologickými giganty. "Dnešní den znamená pro Evropu vítězství a nezávislost na technologických gigantech, kteří profitují ze zastaralé legislativy, dále tak posilují svou dominanci a vysávají Evropu a její tvůrce," uvedl prezident sdružení Anders Lassen. Z vyvážené legislativy budou podle GESAC těžit evropští občané, obchod, tvůrci a celá Evropa.

Evropský parlament dnes v prvním čtení schválil kontroverzní směrnici, která má majitelům autorských práv dát nárok na podíl z využití jejich děl internetovými giganty, jako jsou Google či Facebook. Už v úvodu hlasování zákonodárci nepřijali návrh zamítnout celou směrnici. O kontroverznosti tématu svědčilo více než 250 pozměňovacích návrhů. Média a vydavatelé si od změn slibují, že dostanou zaplaceno za své práce, zatímco odpůrci změny hovoří o omezení svobody na internetu.

Infografika: Duopol a příjmy z reklamy

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud