Články odjinud

Lidovci a STAN si po rozchodu vyjasňují finance. Letní románek je připravil o miliony

Lidovci a STAN si po rozchodu vyjasňují finance. Letní románek je připravil o miliony

Konec spolupráce lidovců a Starostů přináší i finanční otázky. Dnes už bývalí koaliční partneři vložili do předvolební kampaně nemalé finanční prostředky. Po Česku tak visí billboardy, z nichž společně shlíží předsedové stran Pavel Bělobrádek a Petr Gazdík. Politici také během posledních měsíců slavnostně odhalili společné logo nebo třeba klip od Filipa Renče. Nyní budou muset začít znovu a každý za sebe. Utracené peníze jim přitom neukously jen z koláče jejich rozpočtů, ale také finančního limitu, do něhož se musí strany s náklady na propagaci nově vejít. „Strany si ukrojily z 90milionové částky určitou část, do které se promítne i vyúčtování koaličního projektu,“ říká v rozhovoru pro INFO.CZ člen Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí František Sivera.

Lidovci zatím na předvolební kampaň vynaložili víc než šest milionů korun. Jak ukazuje transparentní účet, výrazná částka mířila na zaplacení účtu za společný videoklip „ve skautském duchu“. Přes 400 tisíc stála KDU-ČSL volební analýza. Statisícových částek dosahovaly účty za billboardy. Z účtu Starostů šlo zhruba 2,5 milionů korun. Desítky tisíc stála inzerce. Představení společného loga vyšlo na 47 tisíc korun. Necelých 60 tisíc korun stál návrh webu Lidovciastarostove.cz.

V praxi to bylo tak, že si každý ze spojenců vedl vlastní transparentní účet. „Překvapilo nás, že si každá strana zřídila účet zvlášť, protože zákon říká, že když jdou do voleb v koalici, tak by měly mít jeden koaliční účet,“ říká Sivera. Lidovci se brání tím, že to nebylo možné, protože koalice nemá samostatnou subjektivitu, a u banky si tak nemůže otevřít účet. Podle Sivery by se měl problém řešit tak, že transparentní účet bude napsán na jednu ze stran a v koaliční smlouvě bude uvedeno, že se jedná o společný účet. „Nevím, jak si takto rozdělovali, kdo co platí,“ říká zástupce úřadu.

Mechanismus vysvětluje pro INFO.CZ volební manažer lidovců Václav Pláteník: „Náklady na kampaň byly dle koaliční smlouvy děleny v poměru 60 ku 40 procentům“. Větší díl mířil na KDU-ČSL. Podle Pláteníka mají lidovci na kampaň připravených zhruba 27 až 30 milionů, STAN zhruba 20 milionů. To odpovídá i výše zmíněnému poměru. Z už proplacených výdajů ale vychází jiný poměr. KDU-ČSL podle nich investovala za poslední měsíce více. „V různé fázi kampaně se hradí jiné věci a jiné množství. Za uplynulé období to vychází takto,“ vysvětluje Páleník. „Obě strany vůči sobě závazky nemají. Investované prostředky propagovaly obě strany,“ dodává.

Poměr 60 ku 40 je zásadní i pro úřad, který dohlíží nad hospodařením stran. „Náklady, které byly spojené s koaličním projektem a směřovaly k jakékoliv propagaci, tedy spoty, loga nebo tiskoviny, by se mělo rozdělit podle toho, co je uvedeno v koaliční smlouvě,“ říká Sivera. Takový kus se stranám také započítá do limitu na kampaň.

Lidovci i Starostové na to ale reagují, že je limit vůbec netrápí. „S našimi možnostmi nás limit neohrožuje. Museli bychom spustit kampaň, na kterou máme, což by nebyla pompézní podoba á la ANO. Musela by být intenzivní, využívat naší přidané hodnoty, a to obrovské podpory v terénu mezi starosty a registrovanými příznivci,“ řekl už dříve v rozhovoru pro INFO.CZ první místopředseda STAN Vít Rakušan. Prostředky chce vrhnout také do masivní online kampaně.

Podobu samostatné kampaně nyní řeší i lidovci. „Na nové podobě kampaně už pracujeme a zaměříme se v ní na posílení image KDU-ČSL a mobilizaci našich voličů. Pokračujeme v rámci schváleného volebního rozpočtu zhruba 27 milionů korun,“ vysvětluje Pláteník.

Vše o parlamentních volbách 2017 čtěte zde

Videa, rozhovory a fotogalerie z volebních štábů sledujte na Blesk.cz

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Volby do Evropského parlamentu 2019

Volby do Evropského parlamentu se uskuteční 24. a 25. května 2019. Češi budou vybírat celkem 21 nových poslanců. Volí se poměrným systémem, to znamená, že strana musí získat minimálně 5 % hlasů, aby měla nárok na křeslo v parlamentu. I techto voleb je možné se zúčastnit mimo místo trvalého bydliště na voličský průkaz, nelze ovšem odvolit v zahraničí.

Jak volit Kandidáti Seznam europoslanců Průzkumy Voličský průkaz Jak se stát členem volební komise Jak vypadá europarlament Historie voleb do EP

Články odjinud