Co Čech, to „pragmatická konzerva“. I tak si chce benzínové auto do budoucna pořídit stále méně lidí

Exkluzivní průzkum poradenské společnosti EY o trendech v automobilovém průmyslu ukazuje, že co Čech, to „pragmatická konzerva“. Ve srovnání s ostatními zkoumanými zeměmi - Maďarskem, Tureckem a Ruskem - nás totiž na nějaké nákupy automobilů na internetu, doručování zboží do kufru auta nebo alternativní pohony příliš neužije. Zároveň ale platí, že když už přecházíme na hybridy nebo čisté elektromobily, je to z velké míry záležitost pragmatismu - jedním z hlavních důvodů takového rozhodnutí jsou totiž obavy z budoucích restrikcí vůči spalovacím motorům. 

Evropský automobilový průmysl v době covidu zažívá jednu z největších krizí v historii. Využití tuzemských kapacit ve výrobě je jen okolo 55 procent, segment trápí nedostatek čipů i zablokovaná mezinárodní doprava. A současná situace se přelije i do příštího roku, šéfodborář největšího tuzemského výrobce Škoda Auto Jaroslav Povšík se obává, že příští rok kvůli těmto restrikcím automobilka nezvládne vyrobit více než 200 tisíc vozů. 

Následky pandemie, zablokovaného dodavatelsko-spotřebitelského řetězce a stále přísnějších ekologických limitů nedopadají jen na automobilové výrobce, ale významně ovlivňují i preference spotřebitelů. Ukazuje to rozsáhlý průzkum společnosti EY, ke kterému se INFO.CZ dostalo jako jedno z prvních tuzemských médií.

Průzkum ukazuje na několik podstatných trendů, které jsou zásadním odrazem chování a preferencí celé společnosti. Jedním z těch větších je, že budoucnosti benzínových motorů Češi věří výrazně méně než před rokem. Zatímco ještě loni si chtěla příští auto s benzínovým pohonem koupit přesně polovina lidí, aktuálně jejich podíl výrazně klesnul - o 15 procentních bodů na 35 procent.

„To znamená poměrně dramatický pokles, u kterého by se měly automobilové značky a leasingové společnosti pozastavit. Na druhé straně pak roste počet lidí, kteří si jako své budoucí auto plánují koupit automobil na hybridní pohon,“ komentuje výsledky průzkumu Petr Knap, vedoucí partner EY pro automobilový sektor pro region střední, východní a jihovýchodní Evropy a středí Asie. 

Chmurný výhled pro benzínové motory je však jen jedním z odhalených trendů v automobilovém průmyslu. 

Zbytek textu je pro předplatitele
dále se dočtete:
  • Kolik Čechů si chce pořítit vozy na alternativní pohon - a proč?
  • Jaké jsou hlavní překážky, které jim v tom brání?
  • A proč roste podíl domácností, které chtějí financovat nákup vozu ze svých úspor?
sinfin.digital