Spotřebitelé berou po rozvolnění obchody útokem, průmysl se ale potýká s vážnými dozvuky pandemie

Otevřené obchody, plné regály, dlouhé fronty koupěchtivých zákazníků. Tuzemská ekonomika se po několika lockdownových měsících opět otevírá – a obchodníci mají žně. Nejde jen o dojmy a pojmy. Že se společnost vrací do předpandemických časů blažené konzumní bezstarostnosti ukazuje i řada ekonomických ukazatelů. Podle toho nejčerstvějšího se spotřebitelská důvěra v posledních dvou měsících zvýšila nejvýrazněji v historii měření. Jenže zatímco spotřebitelé a prodejci už za pandemií udělali tlustou – alespoň mentální – čáru, výrobci trpí pod tlakem vysokých cen komodit, rovněž jednoho z nenápadných důsledků pandemie, který jen tak nezmizí. 

Pohled do ulic, do obchodů, na zahrádky restaurací či do nákupních parků ukazuje jeden a ten samý příběh. Pandemie ustupuje, život lidí se vrací do zaběhnutých předpandemických kolejí. Do tolik očekávaných kolejí! Konečně se totiž může nastartovat – ekonomy tak dlouho očekávaný – efekt odložené spotřeby, kdy lidé budou dohánět své nerealizované útraty, které jsou navíc povzbuzené i nedávným zrušením superhrubé mzdy, díky čemuž zaměstnancům v peněženkách zůstává až o pár tisícovek měsíčně více.

Nákupní euforii lidí však nepotvrzují pouze dlouhé fronty a vysoké tržby. I tvrdá data ukazují, že Češi pandemii hodili za hlavu. Naposledy konjunkturální průzkum. Podle jeho výsledků se důvěra tuzemských spotřebitelů v posledních měsících zvýšila nejvíce v historii měření. „Spotřebitelům se nyní vrací optimistická nálada rychlejším tempem, neboť si uvědomují pozitivní přínos postupující vakcinace, která snižuje jejich obavu z dalšího plošného uzavření ekonomiky,“ komentuje sentiment ve společnosti ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

sinfin.digital