Velké ukrajinské herní studio GSC se přesouvá do Prahy. „Česká scéna jejich příchodem může jen získat,“ říká předseda vývojářské asociace

Významné ukrajinské vývojářské studio GSC Game World se, alespoň částečně, přesouvá z Kyjeva do Prahy. Jde o zřetelný signál, že mezi ukrajinskými herními vývojáři a IT experty je Česko žádanou destinací. Podle předsedy Asociace českých herních vývojářů Pavla Baráka by z toho tuzemská scéna mohla profitovat. 

Jedná se o věhlasné vývojářské herní studio, které se proslavilo počítačovými hrami jako Cossacks nebo svým hitem S.T.A.L.K.E.R., který se příběhově odehrává v prostředí černobylské jaderné elektrárny. Studio bylo před více než pětadvaceti lety založeno v Kyjevě, nyní se ale kvůli ruské invazi přesouvá na západ. Do Prahy.   

Jak upozornil web Vortex s odvoláním na tweet novináře Pavla Dobrovského, studio už má pronajaté kanceláře na pražském Vyšehradě a část týmu byla přemístěna do české metropole. S orientací v tuzemském prostředí firmě pomáhala i Asociace českých herních vývojářů, organizace sdružující nejvýznamnější tuzemská herní studia, říká v rozhovoru pro INFO.CZ její předseda Pavel Barák.

„Naši asociaci GSC oslovilo s tím, že chtějí svou společnost přemístit – a mají v hledáčku i český region,“ říká Pavel Barák. „Komunikovali jsme především o praktických otázkách, oni se nás ptali hlavně na účetní a právní záležitosti, řešili jsme s nimi i víza,“ doplňuje předseda asociace s tím, že část týmu vývojářského studia je již v Praze. „Jak velká část, to zatím nevíme.“

Pro tuzemskou vývojářskou scénu jde – pokud odhlédneme od tragického kontextu okolností – o významnou zprávu a pozitivní moment. „Pokud k relokaci skutečně dojde, bude to pro tuzemský trh skvělá zpráva, navzdory tomu, že to může znamenat další tlak na již napjatý pracovní trh,“ vysvětluje předseda asociace Barák. Podle něj mají česká herní vývojářská studia, která zaměstnávají dohromady přes dva tisíce zaměstnanců, aktuálně okolo tří stovek otevřených pracovních pozic.

„Pokud by nyní na český trh vstoupila větší zahraniční společnost, krátkodobě to prohloubí problém nedostatečných lidských zdrojů, protože oni si sem ze zahraničí dovezou především vrcholový management a lead pozice, ovšem zbytek týmu typicky najímají na místním trhu. Z dlouhodobého hlediska však příchod takové firmy naopak vytvoří spoustu pozitivních efektů,“ míní Barák.

Firmy, které takto do Česka přicházejí, podle Baráka investují do lokální infrastruktury, do univerzitních kampusů, podílejí se na spolupráci s nekomerční sférou. Navíc zároveň validují tuzemský trh, díky čemuž mohou ze zahraničí přitáhnout schopné a kvalifikované profesionály. „Pokud sem přijde velké zahraniční studio, tak to říká světu, že jsme kvalitním regionem, kterému oni věří.“

Velký příchod, jako je ten GSC, zároveň kultivuje i tuzemskou scénu. „Typově podobné – velké, konzolové a úspěšné – hry v Česku vznikají, je zde série Arma, DayZ nebo Kingdom Come, takže z pohledu vývojářů to má benefit i ve sdílení know-how,“ vysvětluje Barák. A pokud taková firma bude nabírat nové zaměstnance na nějaký nový projekt, ví, že na tuzemském trhu najde zkušené herní vývojáře.

Zbytek textu je pro předplatitele
dále se dočtete:
  • Proč by podle Baráka mohl být příchod Ukrajinců pro tuzemský herní průmysl přínosem?
  • S kým Česko o ukrajinské vývojáře soupeří?
  • A jak by stát mohl pomoci herním studiím?
sinfin.digital