Patreon a Substack přestávají stačit. Budoucnost „ekonomiky tvůrců“ je v sociálních tržištích, tvrdí Solo Ceesay

Americký podnikatel se senegalskými kořeny Solo Ceesay tvrdí, že ekonomika tvůrců založená na hromadných předplatných je přežitá. Nový model pro tento trh, který Ceesay odhaduje na stovky miliard dolarů, představuje ve svém start-upu sociálního tržiště Calaxy (zkratka pro „Creator's Galaxy“), které se zaměřuje na personalizaci propojení mezi tvůrci a jejich fanoušky. „To umožňuje tvůrcům posílat fanouškům personalizované vzkazy, videohovory s fanoušky či unikátní NFT a monetizovat tak svou přítomnost na sociálních sítích,“ říká v rozhovoru pro INFO.CZ Ceesay na festivalu Cannes Lions. Ceesay získal v posledních letech investice do svého projektu od VC fondů v objemu 33 milionů dolarů (cca miliardy korun), projekt bude spuštěn v následujících týdnech. 

Tvrdíte, že současné nástroje „ekonomiky tvůrců“ už moc nefungují. Můžete to rozvést? Patreon, Substack, YouTube nebo OnlyFans alespoň podle čísel vypadají, že fungují poměrně obstojně. 

Jasně, ale je třeba se na to dívat v kontextu určitého referenčního rámce. Ano, platformy, které jste vyjmenoval, fungují, ale šíře monetizovatelného obsahu je mnohem širší. Ekonomika tvůrců je trh za několik stovek miliard dolarů, ne-li větší. A přesto je tu například řada TikTokerů, kteří „vyrostou“ přes noc, naberou desetitisíce followerů, ale vlastně pořádně nevědí, jak svůj obsah zmonetizovat.

A pro tyto skupiny je Patreon nebo Substack zkrátka špatný produkt. Jasně, můžete prodávat předplatné nějakého obsahu, ale možnosti interakce mezi tvůrci a jejich fanoušky jsou přece mnohem širší. Mám na mysli personalizované vzkazy, videohovory, speciální akce pro komunitu, NFT. To všechno je monetizovatelná hodnota, která může směřovat od tvůrců k jejich fanouškům. Předplatné na Patreonu je sice skvělá věc, ale nedává smysl pro každého tvůrce a každý typ obsahu.

Třeba pro Spencera (Spencer Dinwiddie, spoluzakladatel Calaxy a hráč NBA týmu Brooklyn Nets, pozn. red.) nemá smysl, aby si zakládal Patreon. Možná by pro něj dávala smysl služba Cameo, ale opět – bude pro něj problém mít nějakou konzistenci ve tvorbě obsahu – zkrátka proto, že jde o úplně jiné prostředí, než kde normálně tráví svůj čas.

Propozicí, kterou skrze aplikaci Calaxy tvůrcům nabízíme, je využívání klidně i jednorázového komplexního obchodu pro tvůrce, který jim umožní monetizovat jejich sociální přítomnost, aniž by se vzdali práv na svůj obsah. Kdybych tu službu měl blíže popsat, tak jsme sociální tržiště, které vydělává na aktivitách, jako jsou videohovory tvůrců, jako je Spencer s jeho fanoušky, na videozprávách, předplatném fanklubů, NFT a dalších zážitcích. Pokud svému oblíbenému tvůrci nabídnete dostatečně zajímavou nabídku, můžete s ním realizovat třeba i videohovor spojený s kurzem vaření. 

Solo Ceesay (vlevo) a Spencer Dinwiddie (uprostřed) během diskuse na Cannes Lions 2023.

Cílíte tak na personalizovaný aspekt vztahu mezi tvůrci a fanoušky. To zatím není tak obvyklé, velká část této ekonomiky se odehrává v masovém měřítku.

Přitom ten trh personalizovaných zážitků je obrovský. Máme v tom poměrně dobrý insight právě od lidí, jako je Spencer, kterému neustále někdo posílá do soukromých zpráv nabídky na videohovory. A takovýchto celebrit a tvůrců, kteří by takto mohli monetizovat svou přítomnost na sociálních sítích, je plno. Na Calaxy jich během několika týdnů představíme několik stovek.

Naše pochopení pro to, jak tento trh ekonomiky tvůrců funguje, vychází z toho, že jsme do něj sami zapojení a víme tak velmi dobře, co fanoušci chtějí. A sázíme na to, že představíme lepší modely, než to, co je nyní na trhu. Modely bez prostředníka, který kontroluje, kolik jednotlivý tvůrce dostane zaplaceno, modely, kdy IP (intellectual property, pozn. red.) zůstane ve výhradním vlastnictví tvůrce. To je nové – a jsme ochotni si vsadit na to, že možnosti, které budou tvůrci obsahu schopni využívat s nástroji, jako je ten náš, budou nekonečné.

Věříte, že se takový přístup na trhu stane mainstreamem?

Směřuje to k tomu. Myslím si totiž, že náš model se netýká jen tvůrců, ale postupně se rozšíří i na brandy a různé podniky. Navíc, v rámci Calaxy nabízíme i integrované platební řešení skrze kryptopeněžěnku, takže pokud tvůrce prodá například rozhovor svému fanouškovi, okamžitě za něj dostane zaplaceno stablecoinem USDC, což si obratem může směnit na fiatovou měnu.

Ta rychlost a bezproblémovost směny je mimochodem něco, co je v centru našeho byznysmodelu – tvůrci u nás dostanou zaplaceno obratem, což na trhu rozhodně není standard. Influenceři většinou musejí čekat až 60 dní, než jim značka zaplatí, což pro ně pochopitelně představuje problém. Náš nástroj jim umožňuje řídit svůj vlastní čas, propojit se s fanoušky a stanovit si cenu svého času.

sinfin.digital