Dobrá zpráva pro rychlovlaky. Členské země EU se zavázaly, že dokončí základní evropskou železniční síť do roku 2030. Tři z hlavních koridorů vedou přes Česko

Českému předsednictví v Radě EU se podařilo prosadit schválení „společného stanoviska“ členských států k revizi nařízení o Evropských dopravních sítích (TEN-T). Její hlavní novinkou je stanovení závazných cílů pro základ evropské železniční sítě, která má být dokončena do roku 2030. Sestává z devíti základních koridorů, po kterých se ke zmíněnému letopočtu budou osobní vlaky pohybovat rychlostí nejméně 160 kilometrů v hodině a ty nákladní nejméně stovkou. Českou republiku kříží tři z těchto koridorů.

Smyslem dlouhodobé politiky EU v této oblasti je propojit členské země tak, aby železniční doprava společně s navazujícími druhy dopravy maximálně prospívala mobilitě lidí a přepravě zboží v evropském prostoru a zejména pomáhala rozvoji a upevňování jednotného evropského trhu. Unie dlouhodobě prosazuje železnici jako nejekologičtější způsob dopravy zboží i osob; stejně dlouhodobě se jí ovšem nedaří výrazně posilovat její úlohu na úkor přepravy po silnici a letecké přepravy. Koncept transevropských sítí je budován od 90. let; vedle úspěchů ho ale provázejí také značná zpoždění a další potíže. Přeshraniční doprava osob i zboží v rámci EU nadále významně zaostává za silniční, v případě osob i za leteckou přepravou.

Novinkou této revize je tedy to, že si EU nyní vytyčila závazné cíle pro tři termíny – 2030, 2040 a 2050. Vedle dobudování vlastních koridorů jsou zde další kritéria, jako jejich vzájemné propojování, návaznost na další typy dopravy (přístavy, letiště, překladiště), digitalizace řízení tratí či návaznost na třetí země mimo EU. Jako obvykle ponesou náklady samy vlády členských států v kombinaci s omezenými zdroji z rozpočtu EU. Komisařka Adina Văleanová na tiskové konferenci připomněla, že se nepovedlo v sedmiletém rozpočtu 2021-27 vybavit kasu nazvanou „propojování Evropy“ dostatečnými prostředky a že to bude chtít změnit při revizi tohoto rozpočtu v roce 2024. V každém případě je jisté, že na evropské spolufinancování dosáhnou výlučně ty projekty infrastruktur, které souvisí s budováním zmíněných koridorů podle schváleného dokumentu.

sinfin.digital