Tabákový byznys prochází stejnou transformací jako automobilky nebo těžaři, říká šéf výzkumu BAT David O'Reilly

Je to trochu paradox – tabákový průmysl je rok od roku o tabáku, alespoň o tom spalovaném, stále méně. Namísto toho spatřuje tento multimiliardový byznys budoucnost v takzvaných alternativních produktech, jako jsou e-cigarety nebo nikotinové sáčky, které mají oproti cigaretám méně negativní vliv na lidské zdraví. „Chceme, aby naše tržby z těchto produktů vzrostly během tří let ze současných dvou miliard liber na pět miliard,“ říká v rozhovoru s INFO.CZ David O'Reilly globální šéf vědeckého výzkumu tabákové společnosti British American Tobacco (BAT). Ten se – na zástupce tabákové společnosti – až překvapivě otevřeně vyhraňuje vůči cigaretám, jedná se podle něj o „jeden z nejškodlivějších spotřebitelských produktů na této planetě“. Jejich prodej však stále financuje aktuální výzkum a vývoj právě alternativních produktů, které podle O'Reillyho mohou dát současné generaci kuřáků naději, že na následky svého zlozvyku nezemřou předčasně. 

Jaké téma nyní tabákový průmysl nejvíc řeší?

Transformaci. Tu řeší celé naše industry, masivní transformace celého tabákového odvětví je hlavní téma i u nás v British American Tobacco, kde jsme dali jasně najevo, že naším cílem je omezení vlivu našeho byznysu na veřejné zdraví. I proto jsme si zvolili motto „Lepší zítřky“ (The Better Tomorrow): Lepší zítřky pro kuřáky, kteří mají možnost přejít na lepší a méně škodlivé produkty.

Takzvané alternativní tabákové výrobky (zahřívaný tabák, nikotinové sáčky, e-cigarety,…) budou do budoucna zásadním pilířem našeho podnikání, ostatně, v posledních třech letech jsme v této kategorii zaznamenali významný pokrok, který chceme ještě zintenzivnit. Naším cílem je s alternativními produkty vyrůst na obrat 5 miliard liber k roku 2025, aktuálně jsme asi na dvou miliardách.

Jak je vlastně nyní váš byznys postavený?

Nyní stále spoléháme na prodej cigaret, ovšem zejména proto, abychom zisk investovali do komercionalizace nových kategorií tabákových alternativ a v roce 2025 chceme být v této kategorii profitabilní. A když mluvím o velkých investicích, berte mě vážně: od roku 2018 jsme do výzkumu a vývoje tabákových alternativ nainvestovali přes 1,2 miliardy liber a aktuálně činí investice okolo 400 milionů liber ročně.

Náš záběr je navíc i „za“ oblastí tabákových alternativ – investujeme do well-beingu, nedávno jsme založili velkou bio-technologickou firmu KBio. Jsme nyní ve velmi zajímavé době a osobně se těším na to, co nám budoucnost přinese – byť je jasné, že se musíme vypořádat i s řadou hrozeb a problémů. Například řada lidí a organizací si nepřeje, aby se tato transformace tabákového průmyslu vůbec uskutečnila.

Cigarety jsou jedním z nejnebezpečnějších spotřebitelských produktů na této planetě.

Koho máte na mysli?

Nebudu nikoho jmenovat, ale komunita stakeholderů, kteří bojují proti tabákovým alternativám, je poměrně jasně vidět, v řadě zemí například nemůžete legálně prodávat výrobky na zahřívaný tabák. Snad až v průběhu času, až veřejnost uvidí pozitiva přechodu z cigaret na alternativní bezdýmé výrobky jako glo či Vuse, se to paradigma promění.

Politika „Harm Reduction“ je z našeho pohledu pro veřejné zdraví jednoznačně přínosná a uvědomujeme si roli, kterou v ní hrajeme. Jako British American Tobacco jsme dlouhou dobu byli součástí problému – zejména proto, že jsme prodávali cigarety. Nyní jsme ale součástí řešení, investujeme skutečně velké peníze do vývoje alternativních produktů a od cigaret se odvracíme.

Není to oportunismus – nejdřív naučit svět kouřit, a následně mu prodat řešení?

Z mého pohledu na tom není nic oportunistického. Je pro vás oportunismem třeba to, co nyní dělá automobilka Ford, která přes 100 let prodávala automobily se spalovacími motory, které mají řadu externalit: od zdravotních problémů lidí ve městech po jejich vliv na globální oteplování? A i Ford si nyní uvědomuje svou odpovědnost a přeorientovaná se na výrobu elektrovozů.

Pozice BAT není zase tak unikátní, na základě podobné logiky se transformuje řada firem z různých odvětví – ať z automobilového, energetického či těžebního; je to jasný trend, který naše západní společnost následuje a my chceme být jeho součástí.

Transformace byznysu BAT je správná věc, kterou děláme primárně pro naše zákazníky, kouření cigaret způsobuje skutečně vážné nemoci, ale je to správné i pro náš byznys, protože prodej cigaret rok od roku zpomaluje a aktuálně klesá asi o tři procenta ročně.

Zbytek textu je pro předplatitele
dále se dočtete:
  • Počítá BAT do budoucna s prodejem cigaret?
  • Kde leží jádro sporu tabákových společností s regulátory?
  • A jak se tabákové společnosti vyrovnávají se svým historickým stigmatem?
sinfin.digital