Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

První rozhovor šéfdesignéra škodovky: Spoustu času trávím v muzeu, nejhezčí je Škoda Popular

První rozhovor šéfdesignéra škodovky: Spoustu času trávím v muzeu, nejhezčí je Škoda Popular

Když loni vystřídal šéfdesignéra mladoboleslavské automobilky Jozefa Kabaně Oliver Stefani, bylo to velké překvapení. Škoda se snažila obsadit uvolněné místo po Kabaňovi, který odešel k BMW, několik měsíců. Nakonec se firmě podařilo ulovit skutečnou hvězdu – autora současných Volkswagenů Olivera Stefaniho. Vzhledem k tomu, že vývoj automobilů trvá několik let, ještě chvíli potrvá, než veřejnost uvidí první vůz Škoda jen z jeho pera. Už se však podílel na konceptu Vision X, který automobilka představila v Ženevě. Při té příležitosti také Stefani poskytl vůbec první rozhovor českým médiím.

Můžete popsat svoji designerskou vizi pro škodovku?

V uplynulých letech Škoda Auto odvedla opravdu hodně práce. Je tady ovšem stále velký potenciál, jak značku rozvíjet dál. Přál bych si, aby design našich automobilů měl ještě více emocí, než je tomu nyní. Když se dnes zákazníci rozhodují, jaké auto si pořídit, tak se rozhodují značně racionálně. Chtěl bych, aby se rozhodovali více srdcem.

Jak moc jste se podílel na současném konceptu Vision X?

Také jsem na něm pracoval. Na trh bude uveden v roce 2019 a design takového automobilu nevznikne během třech měsíců. Když jsem nastoupil, tak jsem pracoval zejména na přídi tohoto vozu.

Jak byste porovnal svůj designový styl se stylem svého předchůdce Jozefa Kabaně?

Škoda Auto má svojí DNA, na níž musíme stavět a dále ji rozvíjet. To je nezbytné i u ostatních součástí koncernu. Jedním z těch prvků DNA jsou i křišťálové prvky, které pomohly dodat ikonický směr naší značce. Právě křišťálové prvky se zákazníkům líbí a hodí se k pojetí celé značky. Na vzhledu můžeme ještě dále pracovat a přidávat nové věci.

Jak moc je těžké navrhovat SUV vozy, které jsou teď v kurzu?

Pro designéry je každý design výzvou, bez ohledu na to, jestli to je SUV nebo sportovní vůz. Nemám žádné preference. Samozřejmě, že když dostanete šanci navrhnout sportovní vůz, tak si musíte pořádně pohrát s emocemi. U SUV máte také s čím pracovat, protože to může být jemnější nebo naopak tvrdší terénní vůz. SUV se těší velmi vysoké poptávce ze strany zákazníků a my jim musíme vycházet vstříc, abychom nadále zůstali úspěšnou společností.

Je vaším cílem snížit průměrný věk zákazníků?

Každý věk zákazníka je ten správný věk. Mám trošku pochybnosti, jestli je správné se honit za těmi nejmladšími zákazníky. Auta musíme navrhovat tak, aby se líbila všem. Je tady určitá tendence zalíbit se mladší generaci, ale jsou to věci, které nedokážeme úplně ovlivnit. Je to tendence ve společnosti, kdy všichni chceme vypadat mladě, chceme být štíhlí a fit. Taky bych chtěl shodit ještě pár kilo (smích). Design škodovky není konzervativní, vím o mladých lidech, kteří mají rádi design Rapidu nebo Fabie.

Kdy uvidíme vaší první škodovku?

Už příští rok.

Mohl byste porovnat, jaká byla práce ve Volkswagenu a jaká je v oddělení Škoda Auto?

My se musíme držet kritérií, která určují design a musíme je brát naprosto vážně. Bez ohledu na to, pro jakou značku tvoříte auta. Musíte dělat vše pro to, aby se jednotlivé automobily v rámci koncernu něčím lišily. Pro zákazníky by nebylo dobré, kdyby zde byly prvky, které by se překrývaly. V Česku v našem týmu působí 100 lidí z celkem 25 zemí. Všichni jsou skutečně velmi oddaní a auto je výsledkem týmové práce. Nikdy to nestojí na jednotlivci.

Jak pracujete s barvami, které jsou obecně pro design velmi důležité?

Na voze, který právě vystavujeme na ženevském autosalonu, máme barvu, jež se jmenuje Flex Green. Vedli jsme dlouhou diskusi o tom, jakou barvu zvolit. Byli jsme si dobře vědomi toho, že každá barva něco sděluje. Nejdřív jsme vybrali jinou barvu, ale tu jsme nakonec zavrhli. Pak jsme vybrali právě Flex Green, která je trochu křiklavá, ale vyjadřuje hodnoty, které Škoda ctí. Bylo by dobré, kdyby každá značka měla svoji jedinečnou barvu. Určitě znáte dálnici A9 z Norimberka do Mnichova. Když jsem tam tehdy jezdil, tak jsem měl Audi A4 Avant, které mělo specifickou zelenou barvu. Všichni z dálky dvou kilometrů rozpoznali, že se jedná o barvu Audi A4.

Jak se vám líbí šedá barva Octavie RS?

Velmi se mi líbí, je naprosto jedinečná. Ostatní značky by si rády v rámci koncernu tuto barvu vypůjčily, ale to jsme odmítli.

Jaká je vaše nejoblíbenější škodovka?

Všechny vozy značky se mi líbí. Kdybych se měl ohlédnout do minulosti, tak se musím přiznat, že hodně rád chodím do muzea a trávím tam hodně času. Mým nejoblíbenějším modelem je Škoda Popular Monte Carlo. Je elegantní a stylové a obsahuje celou řadu prvků, které jsou inspirativní i dnes pro naši práci. Kdybych měl vybrat vůz ze současné modelové řady, tak bych se přiklonil k Superbu. Působí hrdě a sebevědomě. To je také hlavní příčinou jeho úspěchu, přestože není podmanivý.

Jak se vám líbí poslední a často kritizovaný facelift nové Octavie?

Mně se líbí. Když jezdím mezi Prahou a Mladou Boleslaví tak Octavii vždy poznám. Pracovali jsme rovněž na tom, aby uspořádání světel u modelu Vision X bylo odlišné.

Zaslechli jsme, že plánujete spíše evoluci než revoluci. Avšak elektrifikace přináší spíše revoluci. Není to příležitost pro zásadnější změny?

Musíme směřovat stále k tomu, aby vozy značky Škoda byly rozpoznatelné. Nicméně některé designové prvky u elektrických vozů budou výraznější a důležitější, než je tomu u vozů se spalovacím motorem. Musíme být velmi opatrní, protože budeme nabízet něco úplně nového. Je ale pravda, že máme u elektromobilů o něco více volného prostoru. Nejdůležitějším aspektem je aerodynamika. Každý bod, který vám snižuje aerodynamiku, zkracuje zároveň dojezd.

 

 

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1