Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

První rozhovor šéfdesignéra škodovky: Spoustu času trávím v muzeu, nejhezčí je Škoda Popular

První rozhovor šéfdesignéra škodovky: Spoustu času trávím v muzeu, nejhezčí je Škoda Popular

Když loni vystřídal šéfdesignéra mladoboleslavské automobilky Jozefa Kabaně Oliver Stefani, bylo to velké překvapení. Škoda se snažila obsadit uvolněné místo po Kabaňovi, který odešel k BMW, několik měsíců. Nakonec se firmě podařilo ulovit skutečnou hvězdu – autora současných Volkswagenů Olivera Stefaniho. Vzhledem k tomu, že vývoj automobilů trvá několik let, ještě chvíli potrvá, než veřejnost uvidí první vůz Škoda jen z jeho pera. Už se však podílel na konceptu Vision X, který automobilka představila v Ženevě. Při té příležitosti také Stefani poskytl vůbec první rozhovor českým médiím.

Můžete popsat svoji designerskou vizi pro škodovku?

V uplynulých letech Škoda Auto odvedla opravdu hodně práce. Je tady ovšem stále velký potenciál, jak značku rozvíjet dál. Přál bych si, aby design našich automobilů měl ještě více emocí, než je tomu nyní. Když se dnes zákazníci rozhodují, jaké auto si pořídit, tak se rozhodují značně racionálně. Chtěl bych, aby se rozhodovali více srdcem.

Jak moc jste se podílel na současném konceptu Vision X?

Také jsem na něm pracoval. Na trh bude uveden v roce 2019 a design takového automobilu nevznikne během třech měsíců. Když jsem nastoupil, tak jsem pracoval zejména na přídi tohoto vozu.

Jak byste porovnal svůj designový styl se stylem svého předchůdce Jozefa Kabaně?

Škoda Auto má svojí DNA, na níž musíme stavět a dále ji rozvíjet. To je nezbytné i u ostatních součástí koncernu. Jedním z těch prvků DNA jsou i křišťálové prvky, které pomohly dodat ikonický směr naší značce. Právě křišťálové prvky se zákazníkům líbí a hodí se k pojetí celé značky. Na vzhledu můžeme ještě dále pracovat a přidávat nové věci.

Jak moc je těžké navrhovat SUV vozy, které jsou teď v kurzu?

Pro designéry je každý design výzvou, bez ohledu na to, jestli to je SUV nebo sportovní vůz. Nemám žádné preference. Samozřejmě, že když dostanete šanci navrhnout sportovní vůz, tak si musíte pořádně pohrát s emocemi. U SUV máte také s čím pracovat, protože to může být jemnější nebo naopak tvrdší terénní vůz. SUV se těší velmi vysoké poptávce ze strany zákazníků a my jim musíme vycházet vstříc, abychom nadále zůstali úspěšnou společností.

Je vaším cílem snížit průměrný věk zákazníků?

Každý věk zákazníka je ten správný věk. Mám trošku pochybnosti, jestli je správné se honit za těmi nejmladšími zákazníky. Auta musíme navrhovat tak, aby se líbila všem. Je tady určitá tendence zalíbit se mladší generaci, ale jsou to věci, které nedokážeme úplně ovlivnit. Je to tendence ve společnosti, kdy všichni chceme vypadat mladě, chceme být štíhlí a fit. Taky bych chtěl shodit ještě pár kilo (smích). Design škodovky není konzervativní, vím o mladých lidech, kteří mají rádi design Rapidu nebo Fabie.

Kdy uvidíme vaší první škodovku?

Už příští rok.

Mohl byste porovnat, jaká byla práce ve Volkswagenu a jaká je v oddělení Škoda Auto?

My se musíme držet kritérií, která určují design a musíme je brát naprosto vážně. Bez ohledu na to, pro jakou značku tvoříte auta. Musíte dělat vše pro to, aby se jednotlivé automobily v rámci koncernu něčím lišily. Pro zákazníky by nebylo dobré, kdyby zde byly prvky, které by se překrývaly. V Česku v našem týmu působí 100 lidí z celkem 25 zemí. Všichni jsou skutečně velmi oddaní a auto je výsledkem týmové práce. Nikdy to nestojí na jednotlivci.

Jak pracujete s barvami, které jsou obecně pro design velmi důležité?

Na voze, který právě vystavujeme na ženevském autosalonu, máme barvu, jež se jmenuje Flex Green. Vedli jsme dlouhou diskusi o tom, jakou barvu zvolit. Byli jsme si dobře vědomi toho, že každá barva něco sděluje. Nejdřív jsme vybrali jinou barvu, ale tu jsme nakonec zavrhli. Pak jsme vybrali právě Flex Green, která je trochu křiklavá, ale vyjadřuje hodnoty, které Škoda ctí. Bylo by dobré, kdyby každá značka měla svoji jedinečnou barvu. Určitě znáte dálnici A9 z Norimberka do Mnichova. Když jsem tam tehdy jezdil, tak jsem měl Audi A4 Avant, které mělo specifickou zelenou barvu. Všichni z dálky dvou kilometrů rozpoznali, že se jedná o barvu Audi A4.

Jak se vám líbí šedá barva Octavie RS?

Velmi se mi líbí, je naprosto jedinečná. Ostatní značky by si rády v rámci koncernu tuto barvu vypůjčily, ale to jsme odmítli.

Jaká je vaše nejoblíbenější škodovka?

Všechny vozy značky se mi líbí. Kdybych se měl ohlédnout do minulosti, tak se musím přiznat, že hodně rád chodím do muzea a trávím tam hodně času. Mým nejoblíbenějším modelem je Škoda Popular Monte Carlo. Je elegantní a stylové a obsahuje celou řadu prvků, které jsou inspirativní i dnes pro naši práci. Kdybych měl vybrat vůz ze současné modelové řady, tak bych se přiklonil k Superbu. Působí hrdě a sebevědomě. To je také hlavní příčinou jeho úspěchu, přestože není podmanivý.

Jak se vám líbí poslední a často kritizovaný facelift nové Octavie?

Mně se líbí. Když jezdím mezi Prahou a Mladou Boleslaví tak Octavii vždy poznám. Pracovali jsme rovněž na tom, aby uspořádání světel u modelu Vision X bylo odlišné.

Zaslechli jsme, že plánujete spíše evoluci než revoluci. Avšak elektrifikace přináší spíše revoluci. Není to příležitost pro zásadnější změny?

Musíme směřovat stále k tomu, aby vozy značky Škoda byly rozpoznatelné. Nicméně některé designové prvky u elektrických vozů budou výraznější a důležitější, než je tomu u vozů se spalovacím motorem. Musíme být velmi opatrní, protože budeme nabízet něco úplně nového. Je ale pravda, že máme u elektromobilů o něco více volného prostoru. Nejdůležitějším aspektem je aerodynamika. Každý bod, který vám snižuje aerodynamiku, zkracuje zároveň dojezd.

 

 

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744