Invaze asijských výrobců aut do Evropy sílí. Po Číňanech se chystají na zteč Vietnamci

Vietnamská automobilka VinFast byla založena teprve v roce 2017, dnes za jednu osmihodinovou pracovní směnu vyrábí 200 vozů. Cílem značky koncernu, který vlastní miliardář Phạm Nhật Vượng, je do roku 2027 vyrábět a prodávat celosvětově milion aut ročně. To se mnohým tradičním výrobcům nepovedlo ani za sto let existence. Na sklonku loňského roku byly elektromobily VinFast uvedeny na trh ve Francii, Nizozemsku a Německu, jejich příchod na ten český je tak jen otázkou času.

Vnucená sázka na elektromobilitu vytváří spolu s nepříznivými globálními okolnostmi na eurounijním trhu nemalý prostor pro vstup dravých výrobců z východu, jejichž cenové politice nejsou ti zdejší schopni přirozenou cestou čelit. 

I u nás doplní rychle se etablující čínské značky jako MG nebo Dongfeng další velký hráč z Říše středu jménem BYD, úplnou novinkou se ale brzy stanou nová auta z Vietnamu. Vedle známých vietnamských večerek a pražské velkotržnice Sapa budou tedy i čeští zákazníci v blízké budoucnosti navštěvovat autosalony s vietnamskými auty. Možná jim ale bude bohatě stačit internetový prodej, jaký se osvědčil americké Tesle.

Model VF 8 má podobné rozměry jako Škoda Kodiaq, je ale výhradně elektrický

Z nuly na sto

VinFast začal vyrábět auta v roce 2019. Šlo o vozy VinFast LUX A2.0 (sedan vyšší střední třídy), VinFast LUX SA2.0 (SUV), VinFast President, VinFast Fadil (městský vůz) s benzinovým pohonem. Spalovací agregáty u vietnamského výrobce už ale v tuto chvíli patří minulosti.

Enormně rychlý růst automobilky byl a je možný díky velkému množství vertikální integrace ve vietnamském závodě. Výrobce těží z know-how od BMW a spolupracuje také s věhlasným designerským studiem Pininfarina. Automobilka už svou dosavadní vietnamskou motorárnu přetváří na výrobu odlitků pro elektromotory, které také sama staví.

Záměr vietnamské automobilky je zřejmý a stejný jako u čínských automobilek – nabídnout luxus tradičních výrobců za dumpingové ceny.

Název VinFast je zkratka poskládaná z pěti vietnamských slov, resp. jejich začátečních písmen (z nichž některá se vyslovují jinak, než se píší): Việt Nam (Vietnam), Phong cách (styl), An toàn (bezpečnost), Sáng tạo (kreativita) a Tiên phong (průkopník).

Bezkonkurenční záruka

O sebevědomí vietnamské společnosti svědčí i její nejnovější závazek. Automobilka nabízí majitelům modelů VinFast hotovost nebo servisní poukázky, pokud jejich auta skončí v opravně kvůli výrobním chybám. Zatím však jen v USA, kde prodej aut rozjela už dříve. A částky jsou to docela slušné.

Podle zveřejněných pravidel mohou zákazníci jednorázově inkasovat 100 dolarů za „menší problémy“ (ostřikovače, infotainment...), 300 dolarů za problémy, kdy vůz nebude schopný jízdy, a sto dolarů za každý den, kdy auto zůstane v servisu déle než tři dny. 

Denní příspěvek přitom nemá horní limit a automobilka jej slibuje vyplácet, dokud daný vůz nebude opraven. Obavu o servis (protože „autorizovaná“ servisní síť prakticky neexistuje; ale Tesla na tom v Evropě není jinak) se VinFast snaží rozptýlit asistencí dostupnou 24 hodin denně s mobilními servisními jednotkami, které mají řešit problémy přímo na místě.

VinFast se ale peníze zákazníkům rozhazovat nechystá, chlubí se totiž něčím bezkonkurenčním – desetiletou zárukou alternující s limitem nájezdu 200 tisíc km. Ti nejlepší výrobci prodávající auta v Evropě, resp. v Čechách poskytují interval 7 let/150 tisíc km; přičemž třeba německá auta standardně poskytují jen záruku dvouletou. 

Také interiér VinFastu snese současná přísná měřítka

Už je to tady... a bude houšť

V nabídce VinFastu pro Evropu nyní figurují dvě elektrická SUV: Model VF 8, který je „o chlup“ větší než Škoda Kodiaq, slibuje dojezd 471 kilometrů na jedno nabití a stojí v přepočtu zhruba 1,3 milionu. Větší sedmimístné SUV VF 9 startuje na 2,2 milionu korun. Co nevidět se ale nabídka rozroste směrem dolů k menším a cenově dostupnějším typům VF 5 a VF 6, které by se měly vejít do milionu.

Společnost tvrdí, že má na své elektromobily celosvětově už přes 65 tisíc rezervací, přičemž do Evropy by měly modely VF 8 a VF 9 dorazit ještě do konce letošního roku. K dispozici prozatím budou u 25 dealerů v Německu, 20 ve Francii a 5 v Nizozemsku. Kdy a zda dorazí značka oficiálně také na český trh, se nám zatím nepodařilo spolehlivě zjistit – dlouho to ale nejspíš trvat nebude.

Ve hře je také revoluční program, a sice předplatné na baterie, které má učinit elektromobily dostupnějšími i pro ty, kdo si elektromobil dosud nemohli dovolit. Kouzlo spočívá v tom, že když si zákazníci zakoupí elektromobil VinFast, náklady na baterii nebudou zahrnuty v ceně vozu, a proto bude citelně levnější.

Baterie se splácí zvlášť formou měsíčního poplatku (120 nebo 150 eur, tedy v přepočtu zhruba 3 000 nebo 3 700 korun v závislosti na baterii, resp. modelu), a v ceně budou zahrnuty i opravy, údržba a náklady na její výměnu, a to po celou dobu životnosti vozidla.

Do Evropy vyplouvá první loď vyrobená v Číně s elektromobily vyrobenými v Číně. Symbolika je jasná

S netradiční elektrickou Mazdou v království tmy, sopek a ledu: Island prověří techniku až na dřeň

sinfin.digital