GLOSA VOJTĚCHA KRISTENA | Je obdivuhodné, že Praha má jednu z nejlepších, nejefektivnějších i cenově nejdostupnějších sítí veřejné dopravy na světě. Opravdu. Zároveň je ale zřejmé, že si tento luxus můžeme dovolit stále méně. Město cenu jízdného každým rokem masivně dotuje – jen pro příští rok má do DPP (Dopravní podnik hl. m. Prahy) z rozpočtu zamířit přes 25 miliard.
Přes 20 procent celkového rozpočtu Prahy (120 miliard korun) by příští rok mělo jít do Dopravního podniku. Jde o obří částku jak v absolutních, tak v relativních hodnotách, která jen ukazuje, že přímá spoluúčast lidí na veřejné dopravě se musí zvýšit. Jinými slovy – je třeba, aby pražská MHD zdražila.
Doprava spolkne pětinu rozpočtu
Je omílaným evergreenem, že ceny ročního kuponu v Praze jsou násobně nižší než v západních metropolích. Londýn, Paříž nebo Stockholm mají celoroční kupony výrazně dražší – namísto pražských 3650 korun zaplatíte třeba v britském hlavním městě za rok v přepočtu až ke sto tisícům korun.
Ještě absurdnější pak je cenová úroveň pražské MHD v porovnání s ostatními českými městy. Nemusíme se dívat jen na dražší Brno, Plzeň a Ostravu, cenovkou svého kuponu je Praha levnější dokonce i než Jihlava, Pardubice nebo Beroun.
Že jsou pražské dotace příliš štědré se ukazuje i ve chvíli, kdy jejich výši porovnáme k celkovému rozpočtu města. Zatímco v případě Prahy to příští rok bude zmíněných asi 22 procent, Brno na veřejnou dopravu posílá kolem 15 procent rozpočtu, Ostrava asi 13 procent a v případě Berlína jde dokonce o jednotky procent.

Zdražování není nic populárního ani vítaného, ale je na čase si uvědomit, že současná matematika veřejné dopravy v Praze přestává vycházet.
Magistrátní opozice současný návrh rozpočtu Prahy na příští rok kritizuje a tvrdí, že jeho investiční část je příliš malá a oproti době před dvaceti lety se příliš nezměnila. Zároveň se na město valí oprávněná kritika, že to poslední, co se zde postavilo, byl „Bémův tunel Blanka“.
Řešení je jednoduché. Politici by mohli sebrat politickou odvahu a zdražit pražskou MHD. Ušetřené miliardy pak namísto dotací Dopravnímu podniku na provozní financování můžou poslat na nové investice, díky kterým se metropole zase posune o kus dál.
🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.











