Dostupná veřejná doprava je v zájmu všech. Zdarma ale nikde nefunguje a stále více ji dotovat nedává smysl

Nová epizoda podcastu Česká jízda se věnuje plánovanému zdražení pražské Lítačky na dvojnásobek a související analýze nákladů a výdajů jak na udržování její kvality, ve srovnání s evropskými metropolemi špičkové, tak jejímu budoucímu rozvoji. Kromě toho reportéři INFO.CZ Vojtěch Kristen a Vratislav Dostál probírají také současné protesty zemědělců i aktuální data agentury Median týkající se politické dynamiky a podpory jednotlivých stran.

„Veřejná doprava se dnes v Praze podporuje už do té míry, že si to vedení města nebude moc dovolit.“ Tak obhajuje Vojtěch Kristen současné plány českého hlavního města drasticky zdražit jízdné městské hromadné dopravy.

„Veřejná doprava by měla být zdarma,“ oponuje mu Vráťa. Podle Vojty je ale tahle radikální teze naprostá hloupost: „Nic není zadarmo! Nikde v Evropě tenhle model nefunguje.“

Vráťa přesto tvrdí, že by se veřejná doprava měla podporovat a měla by být dostupná co nejširším vrstvám obyvatel – už jen kvůli tomu, aby ubylo aut a tedy i znečištěného ovzduší ve městech. „Jsi levicový blázen,“ stojí si za svým Vojta s tím, že nikde v městech s veřejnou dopravou zdarma aut v ulicích neubylo.

Poté, co jejich debata o MHD (nejen) v Praze a její cenové politiky dosáhla hlasitého vrcholu bez perspektivy kompromisního stanoviska, se Vráťa s Vojtou věnovali také protestům zemědělců a na ně napojených „politických živlů“. A nakonec i aktuálním datům agentury Median ohledně podpory jednotlivých politických stran.

Kde je strop preferencí hnutí ANO? Můžou se komunisti vrátit mezi relevantní strany? A vzniká tady skutečně prostor pro vznik nějaké nové strany?

Poslechněte si nejnovější epizodu České jízdy.

sinfin.digital