Putinovy tajné laboratoře: Rusko vyvíjí genetické zbraně, mohly by ochromit svět | info.cz

Články odjinud

Rusko provozuje tajné laboratoře na výrobu nových typů zbraní. Vyplývá to ze závěrů expertů na chemické a biologické zbraně publikovaných v nové knize Biologická bezpečnost v Putinově Rusku. Autoři analyzovali stovky smluv a záznamů, které ukazují na nárůst ruského zájmu o zkoumání chemických zbraní a geneticky modifikovaných patogenů. Moskva tvrdí, že výzkum je čistě obranný a plně legální.

Když Vladimir Putin kandidoval v roce 2012 po čtyřleté pauze znovu na prezidenta, zavázal se, že Rusko vyvine nové typy zbraní, aby mohlo čelit západním technologiím. Mluvil konkrétně o využití genetiky a psychofyziky.

„Efekt takových systémů bude srovnatelný s efektem jaderných zbraní, ale budou přijatelnější z hlediska politické a vojenské ideologie,“ napsal Putin v eseji publikované v ruských vládních novinách Rossijskaja Gazeta.

Není jasné, co ruský prezident přesně myslel, ani zda jsou takové inovace v souladu s mezinárodním právem. To zakazuje používání chemických a biologických zbraní, o „genetických“ zbraních ale nemluví.

Rusko pro svůj výzkum používá více než dvacítku armádních a civilních zařízení, která byla součástí sovětské infrastruktury. Počínání Moskvy vzbuzuje obavy ve Spojených státech. Washington má podezření, že v centrech dochází k porušování mezinárodních smluv. Moskva se však brání, že výzkum ve zmíněných laboratořích má čistě obranný charakter a je plně legální.

Útok na Skripala vzbudil obavy

Obavy narostly po útoku na bývalého dvojitého agenta Sergeje Skripala a jeho dceru Julii v anglickém Salisbury. Oba leží v kritickém stavu v nemocnici po otravě látkou Novičok, která podle britských úřadů pocházela z Ruska.

Událost vedla k diplomatické roztržce mezi Londýnem a Moskvou. Ta vinu odmítá a za možné původce látky označila čtveřici zemí včetně Česka. Proti tomu se zase ohradily české úřady. Evropská unie v pondělí vyzvala Rusko, aby odpovědělo na otázky Velké Británie.

Britský ministr zahraničí Boris Johnson zase apeloval na Moskvu, aby Organizaci pro zákaz chemických zbraní (OPCW) okamžitě a zcela zpřístupnila program nervové látky známé jako Novičok. Tu před několika lety vyvinuli právě v Rusku a je účinnější než smrtící nervový plyn Vx.

Neviditelní zabijáci autor: Info.cz

„Velká otázka je, proč to Rusové dělají,“ praví pro list Washington Post Raymond Zilinskas, expert na chemické a biologické zbraně, který spolu s kolegou Philippem Maugerem analyzoval stovky smluv a záznamů, jež ukazují nárůst ruského zájmu o výzkum chemických zbraní a geneticky modifikovaných patogenů. Závěry publikovali v knize Biologická bezpečnost v Putinově Rusku.

Dezinformace a tajnosti

Rusko z nelegálních aktivit obviňují také Spojené státy. Moskva naopak skrze státem sponzorované dezinformační weby kontruje, že Washington stojí za propuknutím epidemie eboly nebo viru zika.

Podle Zilinskase to může být součástí snahy vysvětlit domácímu ruskému publiku, proč výzkum nebezpečných látek probíhá. Ruské ministerstvo zahraničí na dotazy ohledně programu neodpovědělo, jen zopakovalo prohlášení, že nestojí za Skripalovou smrtí.

Kreml se hájil i tím, že zásoby chemických zbraní zlikvidoval. Stále ale odmítá zpřístupnit svá výzkumná centra mezinárodním inspektorům.

„Obrana syrského užití chemických zbraní, a zvláště cílené používání látek při atentátech pouze zvyšují obavy,“ prohlásil bývalý náměstek na americkém ministerstvu zahraničí z Obamovy administrativy Thomas Countryman.

Ochota měla své meze

Countryman upozorňuje, že Američané a Rusové v 90. letech spolupracovali na likvidaci ruských zbraní hromadného ničení. Sovětský svaz vyvíjel například biologické zbraně typu pravých neštovic, anthraxu nebo moru.

Sověti v první polovině studené války soupeřili se Spojenými státy, které měly podobný program. O jeho ukončení rozhodl v roce 1969 prezidenta Richard Nixon. Moskva však Američany podezírala, že ve výzkumu pokračují tajně a své laboratoře nezavřela.

To vedlo i k tragédiím. V roce 1979 unikl anthrax ve vojenském komplexu v Jekatěrinburgu. Na otravu tehdy zemřela stovka lidí, kteří v areálu pracovali.

Po pádu Sovětského svazu v roce 1991 se Rusko stalo dědicem velkého arsenálu chemických a biologických zbraní. Vláda tehdy sice za podpory Američanů začala zásoby likvidovat, ani ve vstřícnějších letech po konci studené války ale nebyl přístup Moskvy zcela transparentní. Rusové neumožnili přístup do klíčových zbrojních lokalit včetně čtyř biologických laboratoří spadajících přímo po ruskou armádu.

Putinova expanze

S nástupem Vladimira Putina do čela Ruska na přelomu tisíciletí spolupráce velmocí ochabla. Po Putinově návratu do úřadu v roce 2012 skončila úplně. Rusko se na mezinárodní scéně začalo projevovat agresivněji. Anektovalo ukrajinský Krym, podporovalo separatisty na východní Ukrajině a angažuje se také ve válce v Sýrii, kde stojí na straně tamního prezidenta Bašára Asada.

Mezitím Rusko dál rozšiřuje své laboratoře a chystá se plnit Putinův závazek vyvinout nové zbraně. Centra nakupují novou techniku nebo opravují starou, například větrné tunely používané k testování bakterií a virů. Tunely se však mohou používat legálně, pokud slouží k vývoji ochrany proti biologickým a chemickým útokům.

Podle Zilinskase a Maugera je však ruská expanze důvodem k vyšší kontrole. „Zaznamenali jsme četné výzvy na vývoj zbraní založených na biotechnologiích. V souvislosti se zřejmou vojenskou podporou rozvoje ‚genetických’ zbraní tato prohlášení narušují normativní bariéry vůči biologickým zbraním v Rusku,“ konstatuje Zlinskas.

Přejít na homepageVíce z kategorie