Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Saúdka bez abáji jede vlastním autem do kina – ropná velmoc vstupuje do 21. století

Saúdka bez abáji jede vlastním autem do kina – ropná velmoc vstupuje do 21. století

Saúdská Arábie se mění. Zdá se, že korunní princ Muhammad bin Salmán se svou Vizí 2030, jež má jeho zemi vyvést z izolace a dostat ji alespoň na práh jednadvacátého století, doopravdy nezůstane jen u hezky znějících proklamací. Jedním z jeho hlavních cílů je odstranit onen nepříjemný „kamínek v botě“, jímž je věčná kritika absence ženských práv. Minulý týden dokonce poprvé v dějinách země vystoupil člen Rady starších učenců, šajch Abdalláh al-Mutlaq, a prohlásil, že ženy nemusí nosit abáju, tradiční splývavý oděv halící celé tělo. Jeho prohlášení vyvolalo vlnu nadšení i nevole. A vládnoucí režim víc než kdy dřív bude muset dokázat, že zvládne balancovat na hraně mezi reformami a konzervativnímu kruhy.

„Více než 90 % muslimek abáju nenosí. Jsou to zbožné muslimky, znají Korán a abáju si neoblékají,“ předestřel své stanovisko šajch Abdalláh al-Mutlaq. „Jestli žena odloží abáju proto, že sama chce, je to naprosto v pořádku.“ Doteď platilo, že ženy, které se na veřejnosti, kde by je mohl spatřit jiný muž než jejich manžel či příbuzný, objeví bez abáji, potrestá Výbor pro podporu ctností a prevenci neřesti – saúdská náboženská policie. V roce 2016 dokonce ženu, která si v Rijádu na ulici sundala šátek, policie zatkla. I to by se mělo změnit. Už dnes se na ulicích kromě tradičních černých abájí objevují jejich zdobnější varianty, pod nimiž jsou mnohdy k vidění dlouhé sukně nebo džíny. A oblékání není jediná věc, která prochází radikálními změnami.

Myslí to upřímně

A že to Saúdové myslí skutečně vážně, je zjevné. V září loňského roku bylo oznámeno, že ženám bude od června 2018 dovoleno řídit. V září 2017 se také mohly ženy poprvé zúčastnit veřejných oslav saúdské státnosti, v prosinci se ovací ve stoje dočkala první zpěvačka, jež v zemi mohla odehrát koncert, a minulý měsíc se mohly ženy poprvé vypravit na fotbalový zápas. V některých restauracích v Rijádu byly odstraněny přepážky oddělující ženskou a mužskou část a nyní tam mohou dokonce za zvuků hudby sedat návštěvníci společně. Už příští měsíc se mají otevřít kinosály, jež po desetiletí zely prázdnotou.

Cílem Vize 2030 je i zapojení žen do pracovního procesu. Korunní princ není snad ani takový feminista, ale hlavně pragmatik, neboť si uvědomuje, že na trhu práce v současné době operuje pouze s 50 % domácí síly. Zapojením žen do pracovního procesu chce dát Saúdská Arábie navíc světu najevo, že může být a bude pokrokovou zemí, a samozřejmě je tu naděje, že se jí podaří vylepšit si celosvětovou reputaci na poli lidských práv a přitáhnout více investorů, jež by jí pomohli vyrovnat se s poklesem cen ropy. 

720p 360p
Saúdská Arábie vs. Írán

Káčátka bez pasu

Přestože to celé může znít jako pohádka o tom, kterak se z wahhábistického káčátka pomalu ale jistě stává nádherná progresivní labuť, nezapomínejme, že ode dna se odráží celkem snadno, a vůbec to neznamená, že na hladinu je to kousek. Saúdky si stále nemohou samy zažádat o cestovní pas, vyjet do zahraničí, provdat se bez prostředníka, otevřít si účet v bance, pouštět se do podnikání v některých oborech, podstoupit plánované operace nebo opustit vězení.

Své o tom, jak silné restrikce v zemi stále platí, ví i mladý pár, jenž se spontánně roztančil na ulici v Abhá, na jihovýchodě země. Video s jejich (velmi decentním) tancem se okamžitě stalo virálem – a oba začaly úřady stíhat pro porušení zákonů země. A nedočkali se odsouzení jen od autorit, ale i od početné části veřejnosti, podle jejíhož názoru je podobné chování nevhodné. „Podobné neetické chování odporuje islámské etiketě, zvykům a tradicím,“ prohlásil Sa’ad ath-Thábit, mluvčí guvernéra provincie Asír, prince Fajsala bin Chálida, jenž dal okamžitě podnět k prošetření videonahrávky.

Na druhou stranu je třeba zdůraznit, že tančící pár nikdo nezastavil, ani okamžitě nezadržel. A jen těžko bychom hledali jasnější důkaz probíhajících změn v zemi, než je omezení role Výboru pro podporu ctnosti a prevenci neřesti, o kterém celá řada Saúdů mluví jako o „noční můře“, a jenž by dříve v podobné situaci zasahoval. Výbor nebo také tzv. mutawwa’úna, jak se běžně členům náboženské policie přezdívá, totiž napříště nesmí pronásledovat podezřelé a provádět zatýkaní. Desítky let hlídkovali mutawwa’úna na ulicích a trestali (čti: zbili) ženy, jež měly barevně nalakované nehty, a muže, kteří se pokusili navázat kontakt s opačným pohlavím. Právě zajištění důsledné segregace nesezdaných párů patřilo k hlavní náplni mutawwa’úna.

Jediná možnost

„Role konzervativních kleriků je přeceňována,“ domnívá Hišám al-Ghannám z University of Exeter. „Sportující dívky, znovuotevření kinosálů, organizace koncertů nebo dokonce rozpuštění náboženské policie. Ničemu z toho nemohou nakonec zabránit. Království může prosadit směr těchto reforem, aniž by se muselo obávat příliš silné reakce. Náboženskou policii čekají dost perné chvíle. Už v roce 2016 absolvovali mutawwa’úna kurzy, v nichž se učili, že mají k občanům přistupovat „mile a přátelsky“ a mají s nimi jednat jako s „drahými bratry“.

A teď se navíc začínají ozývat hlasy, podle nichž představuje celý aparát náboženské policie naprosto zbytečný výdaj ve státním rozpočtu. Jako jedna z možností, jak se s Výborem vypořádat dál, se jeví jeho začlenění do běžných bezpečnostních složek. Pokud by totiž mutawwa’úna přišli o práci úplně, znamenalo by to podle amerického odborníka na boj proti terorismu Bruce Riedela zvýšenou hrozbu pro bezpečnost.

Podle odborníků zažívají Saúdové poprvé v životě první náznaky svobody vyznání oproštěné od nátlaku. „Radikální změny, pro něž se korunní princ rozhodl, nejsou jednou z možností, jsou jedinou možností,“ domnívá se britská spisovatelka, autorka monografie o Saúdské Arábii On Saudi Arabia: Its People, Past, Religion, Fault Lines – and Future. „Není nejmenších pochyb o tom, že Saúdi budou vytrženi ze své třicetileté letargie. A že jsou vize korunního prince naprosto správné.“

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

-1