Boj o kuřáky přitvrzuje. Na spadnutí je cenová válka

Boj o zákazníka v segmentu zahřívaného tabáku v závěru roku nabírá na obrátkách. Dvě největší tuzemské tabákové společnosti se nejprve střetly kvůli zdanění tohoto segmentu, teď je na spadnutí cenová válka. 

První dějství boje o zákazníka zahřívaného tabáku – tedy těch „potenciálně méně škodlivých“ zařízení glo a IQOS – je téměř u konce. Senát v závěru minulého týdne schválil mírnější návrh zdanění zahřívaného tabáku, který tak už téměř jistě vstoupí v platnost. Na sporu o to, jak výrazně mají být zdaněny tradiční cigarety a do jaké míry zahřívaný tabák, se ukázaly nejen preference politiků a politických stran, ale i odborníků a tabákového byznysu. 

Budoucnost kouření je v nikotinových sáčcích, věří tabáková firma. V Česku vidí „masivní potenciál“

Dvě největší tuzemské tabákové společnosti přitom argumentovaly zcela v opačném gardu. Zatímco jednička trhu Philip Morris (výrobce zařízení IQOS) horoval za potřebu udržet zdanění zahřívaného tabáku výrazně níže než u klasických cigaret, dvojka trhu, British American Tobacco (který vyrábí zařízení glo) preferoval větší narovnání této daňové disproporce. „Určitě to iniciuje někdo, kdo chce, aby Česko zůstalo stále ve dvacátém století plném cigaretového dýmu,“ reagovala ředitelka Philip Morris ČR Andrea Gontkovičová na otázku, zda za návrhem na vyšší zdanění zahřívaného tabáku nestojí konkurence. Senátoři se nakonec postavili za mírnější růst zdanění, který spíše vyhovuje výrobci IQOSu. 

Zatímco první kolo souboje o stále lukrativnější kategorii zákazníků tabákových výrobků vyhrál Philip Morris, BAT může nyní „srovnat skóre“. Britská společnost totiž na tuzemský trh nedávno přišla s novou generací produktu glo HYPER a zároveň i s novou cenovou politikou. Nová krabička náplní stojí 85 korun, výrazně méně než pro starou generaci zařízení glo, konkurenční náplně jsou přibližně o 30 procent dražší. „Po mnoha letech práce na vývoji nové generace zařízení můžeme představit novinku glo HYPER i českým zákazníkům. Dospělým uživatelům nikotinu mohu slíbit, že po stisknutí tlačítka je čeká mnohem intenzivnější chuť spolu s nikotinovým uspokojením, zároveň za cenu, která je na trhu bezkonkurenční,“ uvedl Štěpán Michlíček, generální ředitel BAT pro Českou republiku a Slovensko.

Zákaz mentolových cigaret zvýšil jejich prodej až o 80 procent. Kuřáci je vykoupili ve velkém

Stále výraznější střety mezi hlavními tabákovými společnostmi jen potvrzují, jak je nová a rychle rostoucí kategorie zahřívaného tabáku pro ně důležitá. Andrea Gontkovičová v již zmíněném rozhovoru pro Hospodářské noviny uvedla, že zařízení IQOS zaujímá asi desetiprocentní podíl na tuzemském trhu tabákových výrobků, další procenta pak získalo glo od BAT. A právě vzhledem ke stále rostoucímu podílu zahřívaného tabáku na trhu ve spojení s jeho výrazně nižším zdaněním a vyššími maržemi znamenají tyto výrobky stále podstatnější zdroj příjmů pro tabákové firmy.

Zajímavým – a možná trochu opomíjeným – bodem ve zdanění zahřívaného tabáku je otázka, do jaké míry by měla být tato tabáková kategorie skutečně férově zdaněna. To by se mělo – podle smyslu spotřebního zdanění – odvíjet od rizikovosti této kategorie. Jenže zatímco snad všichni stakeholdeři se shodují na tom, že zahřívaný tabák škodí méně, nikdo zatím příliš nedokáže určit, o kolik méně to vlastně je. 

SDÍLET
sinfin.digital