Byznys pro uši. Audioknihy na českém trhu rostou i v době pandemie

Dalibor Dostál, BusinessInfo.cz

V roce 2020 se zvyšoval počet prodaných audioknih pátým rokem v řadě. Zatímco prodeje fyzických nosičů kvůli přechodnému uzavření prodejen v rámci lockdownů klesly, objem těch digitálních narostl.

Psal se rok 2009 a Ivan Sabo na dlouhé cestě do práce v bageterii v Anglii právě poslouchal anglickou audioknihu. A přitom přemýšlel o tom, že by si občas rád poslechl také audioknihy české nebo slovenské. Jenže nic takového tenkrát na internetu k dispozici nebylo. Maximálně jen na CD a dostat je do Anglie by trvalo alespoň měsíc.

A tak dostal nápad. Zhruba po roce se v jednom fastfoodu potkal s Michalem Kočím, kterého požádal o nakódování nového e-shopu s audioknihami. A tak se začal rodit Audiolibrix, jeden ze současných nejvýznamnějších českých internetových obchodů s audioknihami, kde Ivan Sabo působí jako generální ředitel a Michal Kočí jako technický ředitel.

K současnému e-shopu s více než osmi tisíci audioknihami však tehdy ještě byla dlouhá cesta. Neznámý internetový obchod narážel na zamítavé odpovědi vydavatelů, když se u nich snažil zajistit tituly k prodeji. Následovalo období dalších jednání, postupné budování e-shopu po večerech a víkendech. Michal Kočí vytvářel potřebné databáze cestou vlakem do zaměstnání, protože stejně jako Ivan Sabo se zatím živil jiným povoláním.

A co to vlastně je?

Když pak v roce 2012 e-shop spustili, audioknihy v Česku prakticky nikdo neznal. A platit na internetu kartou? Do toho se pouštělo jen pár odvážlivců. A tak následovalo další období zaměřené na osvětu, a vysvětlování, co jsou to knihy určené k poslechu a proč je dobré používat k jejich nákupu online platební nástroje.

Dlouholeté úsilí se ale vyplatilo, e-shop Audiolibrix patří v současné době k významným hráčům na českém a slovenském trhu. A zkušenosti ze zahraničí ukazují, že obor má velkou perspektivu. „V zemích jako Německo, USA nebo Velká Británie zaznamenávají audioknihy větší popularitu a nárůst než e-knihy” říká Ivan Sabo. Čísla z amerického trhu mu dávají za pravdu. V porovnání s loňským rokem klesly letos prodeje e-knih v USA o 5,6 procenta, zatímco prodeje audioknih za stejné období vzrostly o 14,2 procenta.

  • Jak se vyvíjí trh audioknih v České republice?
  • Jaké jsou aktuální trendy a jak zamíchal kartami koronavirus?
  • V čem se liší světové trhy a proč Češi poslouchají jinak než třeba Poláci?
sinfin.digital