Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Auto na ISIC. Čeští studenti vyvinuli unikátní způsob komunitního carsharingu

Auto na ISIC. Čeští studenti vyvinuli unikátní způsob komunitního carsharingu

Unikátní projekt na pomezí vzdělávání a reálného byznysu. To je Uniqway, projekt pětadvaceti studentů několika pražských vysokých škol, kteří vyvinuli pro své spolužáky koncept sdílení automobilů. Ten jde nyní do testovacího provozu s patnácti vozy, pokud se systém osvědčí, automobilů přibude a program se po prázdninách rozšíří na celou akademickou obec.

Ne-studentům jsou dveře patnáctky vozů Škoda Fabia určených pro sdílení uzavřeny. K jejich otevření je totiž třeba přiložit ISIC kartu ke čtečce umístěné za předním sklem, bez ní má zájemce smůlu. Jde o komunitní projekt, tvrdí organizátoři Uniqway.

Ti se rozhodli pro vozy Škoda Fabia proto, že jim vyšly nejlépe z průzkumu mezi studenty. Ti chtějí kompaktní vozy, které mohou využívat při jednodenních výletech s kamarády, při cestách na festivaly nebo na velké nákupy, uvedli pro INFO.CZ organizátoři. Cena za půjčení automobilu zatím není určená, měla by však být na spodní hranici cen konkurenčních carsharingových společností.

Celý projekt se uskutečnil zejména díky pomoci mladoboleslavské automobilky Škoda Auto, která studentům vozy poskytla a skrze svou technologickou společnost Škoda Auto DigiLab studentům nabídla mentorské zázemí. „Nápad na službu vzniknul na naší schůzce s rektory tří pražských univerzit,“ přibližuje počátky projektu ředitel Škoda Auto ČR Luboš Vlček.

„Škoda Auto chápe mobilitu budoucnosti jako cílenou službu. Chceme proto akademickou komunitu touto platformou pro sdílení vozidel podpořit, sdílená ekonomika je nejen pro mladou generaci mnohem více než jenom trend,“ dodal Vlček. 

Data dávají Vlčkovi za pravdu. Podle většiny průzkumů jsou to totiž právě mladí lidé, kteří již nemají potřebu automobil vlastnit a stačí jim ho využívat jen jako službu (CaaS). To potvrzuje například expert na automobilový průmysl z poradenské společnosti EY Petr Knap. „Pro určitou část lidí se stává normální už automobil nevlastnit a jen jej využívat, jde typicky o mladé lidi z velkých měst. Nyní je tak míč na straně hřiště automobilového průmyslu, musí se novým trendům přizpůsobit a využít je,“ říká Knap v rozhovoru pro INFO.CZ. 

Pro službu Uniqway vyvinuli studenti systém fungování, design automobilů, webovou stránku či aplikaci. „Škoda Auto DigiLab a tým studentů jsou zodpovědní za operativní řízení. Poskytujeme studentům potřebné dovednosti k úspěšné realizaci projektů mobility. Díky know-how našeho inovativního centra budeme produkt na trhu dlouhodobě dál rozvíjet,“ doplňuje Jarmila Plachá, vedoucí Škoda DigiLabu.

Služba Uniqway funguje tak, že po bezplatné registraci na studentskou kartu ISIC si zájemce v aplikaci vybere jeden z patnácti automobilů, který si následně může pronajmout. Speciální tlačítko Uniqway v každém z 15 nových modelů škodovek informuje pomocí barevného kódu, zda se vozidlo nachází v povolené parkovací zóně nebo na správném místě pro vrácení vozidla.

Na celém projektu se od jeho začátku podílela i studentka Míša Stránská. „Té službě věřím. Je pozitivní, nová, cool,“ říká pro INFO.CZ výkoná ředitelka studentského týmu Stránská. Podle ní je hlavní přidaná hodnota služby v tom, že je od studentů a pro studenty. „Není to jen o půjčení automobilu. Spolu s tím se snažíme budovat komunitu, kde mohou studenti najít nové kamarády či užitečné kontakty,“ uzavírá Stránská.

 

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744