Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Každý vyvíjí chytrá auta, ale Apple je pozadu. V bodě, kde byl Google před třemi lety

Každý vyvíjí chytrá auta, ale Apple je pozadu. V bodě, kde byl Google před třemi lety

Před několika měsíci se živě spekulovalo o snaze Applu představit vlastní automobil. Kalifornská společnost tak vstoupila do závodu, který dává vzniknout zcela novému odvětví automobilového průmyslu. Možná si v Applu mysleli, že s autem dokáží to samé, co se jeho inženýrům povedlo před deseti lety s mobilním telefonem, tedy způsobit naprostou revoluci a nastavit směr dalšího směřování celého odvětví. Loni v létě ovšem projekt a většina jeho ambicí zkrachovala.

Podle zákulisních spekulací dokonce armáda najatých konstruktérů přemýšlela, jestli by nebylo lepší nahradit klasická kola vozu sférickými, díky kterým by se auto bylo schopno otočit na místě. Ve hře bylo také úplně odstranění plynového pedálu. 

Tajný tým, který na elektromobilu pracoval, prošel reorganizací, dostal nové vedení a místo snahy o zkonstruování celého auta se začal zabývat možnostmi vývoje softwarových technologií, které by Apple posléze dodával zavedeným výrobcům. Tyto spekulace následně pro agenturu Bloomberg potvrdil i samotný šéf Applu Tim Cook.

V současné době stále probíhá nábor talentovaných inženýrů. Chytrými automobily se ale v současné době zabývá až 250 společností a startupů, konkurenční boj o potenciální zaměstnance je tím pádem obrovský. Například šéf Tesly Elon Musk už před časem prohlásil, že inženýři, které Apple Tesle přebral patřili k těm méně schopným.

V současné době jsou technologie Applu ve fázi testování. Společnost údajně provozuje program Palo Alto to Infinite Loop (PAIL), jehož účelem je doprava některých zaměstnanců z práce do jejich domovů. Tu zajišťují Lexusy, které by měly být vybaveny autonomními technologiemi. Utajený zdroj obeznámený se situací v Applu ovšem ochlazuje případné nadšení. Podle něj je totiž vývoj Applu zhruba ve stejném bodě, ve kterém byl konkurenční Google před třemi lety. V té době se testovací vozy Googlu potýkaly s nemalými problémy, které značně stěžovaly jeho provoz. Auto například mátly práce na silnici a při jízdě proti slunci mělo problém číst dopravní značky.

Podle zdroje, se kterým hovořili redaktoři webu Business Insider cílí Apple na trh sdílené dopravy. Založení vlastního konkurenta Uberu, který je v tomto oboru lídrem, ale zatím neplánuje. Pravděpodobnější možností je navázání spolupráce s jednou ze zavedených společností.

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744