Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Lada Niva pro ruskou armádu? Ikonické auto v úpravě do extrémních podmínek

Lada Niva pro ruskou armádu? Ikonické auto v úpravě do extrémních podmínek

Šerhant je jméno nového ruského terénního automobilu pro podporu pozemních vojenských jednotek. Opravdu je ale jeho základem populární SUV Lada Niva?

Terénní automobil pro armádu musí splňovat daleko přísnější podmínky, než obdobně pojatý vůz pro civilní obyvatelstvo. Měl by být schopný dobře odolávat zejména nepříznivým vlivům okolí. Tady nejde pouze o vlhkost a z ní pramenící vznik koroze, ale také o mnohem náročnější podmínky, které se mohou v boji vyskytnout. Jde zejména o útok chemickými zbraněmi, či radiaci. A to vše by měl ruský Šerhant splňovat.

„Auto by mělo být schopno přestát mimo jiné i žár ohně, účinky chemických zbraní a samozřejmě radioaktivní záření,“ píše se na jednom ruském technickém fóru, který se zabývá vojenskou technikou. Vzhledem k tomu je trochu překvapivé, že auto používá otevřenou karoserii. Na to ruský specializovaný server odpovídá, že se zatím jedná pouze o prototyp, takže lze očekávat, že se toto do budoucna změní.

Veřejnost se poprvé o novém ruském stroji, který bude mít primárně za úkol podporovat ruské pozemní jednotky dozvěděla na výstavě Army 2017 v moskevském Patriot Expocentru, která probíhá právě teď ve dnech od 22. do 27. srpna.

K tomu navíc již skupina inženýrů ze státní univerzity v Toljatti vůz vyzkoušela v podmínkách, ve kterých by měl sloužit i ruským vojákům. Za tímto účelem byla zvolena oblast v okolí města Samary.

Niva jen z části

Nový armádní tereňák je přizpůsobený k montáži rozličného vojenského vybavení, zejména zbraní. Jak uvádějí jeho tvůrci, užitečná hmotnost je přibližně dvakrát vyšší, než u standardní Nivy z níž auto dle některých zdrojů vychází. Jenže najdete v útrobách „Šerhanta“ skutečně známé ruské SUV?

Ne tak docela. Jak je zřejmé z dostupných obrázků, zveřejněných přímo univerzitou v Toljatti, vůz DSE 1700-A využívá lehký a hlavně tuhý příhradový rám, svařený z trubek o různě velkém obdélníkovém průřezu. Zejména podlaha je dimenzovaná opravdu příkladně, stejně jako rámy, které hrají důležitou roli v případě převrácení vozidla. Jak známo, sériová niva používá samonosnou karoserii a tedy úplně jinou konstrukci nosného skeletu.

Pokud je něco převzato z Nivy, bude to pravděpodobně systém pohonu všech kol s centrálním diferenciálem. Z dostupných fotek se zdá, že z Nivy pochází také zavěšení kol.

Pokračovat ve čtení článku na Auto.cz

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744