Články odjinud

Nejlevnější model Tesly sklízí kritiku za mizernou kvalitu. Musk mezitím nakupuje další akcie firmy

Nejlevnější model Tesly sklízí kritiku za mizernou kvalitu. Musk mezitím nakupuje další akcie firmy

O automobilce Tesla, kterou dosud v mediálním světě obklopovala až mýtická aura společnosti, jež svými výrobky jednou změní svět, se v posledních dnech stále častěji začíná psát jako o černé díře na peníze. Firma je totiž permanentně ve ztrátě a náběh výroby nových modelů aut ani zdaleka neprobíhá podle původních plánů.  

Jen v prvním čtvrtletí letošního roku prodělala ambiciózní automobilka 710 milionů dolarů. Další vykázaná ztráta ještě více rozvířila obavy investorů, podle kterých začalo reálně hrozit, že firma může ještě letos zbankrotovat. Tyto obavy se nyní pokusil vyvrátil samotný šéf společnosti Elon Musk, který nakoupil 33 tisíc akcií Tesly za celkem 10 milionů dolarů. Situace, kdy šéf firmy nakupuje vlastní akcie na volném trhu, je přitom poměrně výjimečná. 

Musk v současné době vlastní 22 procent akcií své společnosti. Současným nákupem svůj dosavadní podíl zvýšil jen nepatrně a to o desetinu procenta. Spíše tak mělo jít o signál směrem k investorům, kterým chtěl Musk sdělit, že vlastnictví akcií Tesly je bezpečné. Musk také investorům sdělil, že ve třetím kvartálu dosáhne firma pravděpodobně alespoň kladného cashflow. 

Mizerná výrobní kvalita 

Přežití Tesly nyní závisí na nejlevnějším elektromobilu v nabídce značky. Nástup produkce Modelu 3 se totiž od počátku potýká s výrobními problémy a odklady dodávek. Novináři, kteří absolvovali testovací jízdy s novým vozem stejně jako někteří jeho čerství majitelé, nešetřili kritikou. Hlásí například mezery mezi panely karoserie a dveřmi, vysokou hladinu hluku při vysokých rychlostech nebo pokulhávající informační systém. 

Stížnostmi se plní také nejrůznější diskuzní fóra. Jeden majitel Modelu 3 si zde například stěžoval, že kapota auta se propadla směrem dolů. Jiná stěžovatelka zase píše, že už den po převzetí nového vozu musela do servisu, protože se Tesla odmítala dobít.  

„Snaha Tesly o zvýšení objemu produkce pravděpodobně vedla ke zhoršení produkční kvality. A to minimálně v případě jednoho kusu, který zrovna máme k dispozici. Mezery mezi panely karoserie jsou nesouměrné a vypovídají tak o nedostatku pozornosti věnované detailům,“ napsal například ve své recenzi americký list USA Today. V hodnocení elektromobilu také zaznělo, že autor testu za posledních 10 let neviděl hůře smontované auto.  

Odhaduje se, že cenově nejdostupnější model Tesly má objednáno zhruba 400 tisíc lidí. Zatím ovšem Tesla byla schopna dodat pouze 15 tisíc kusů.  

 

Články odjinud