Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Nejlevnější model Tesly sklízí kritiku za mizernou kvalitu. Musk mezitím nakupuje další akcie firmy

Nejlevnější model Tesly sklízí kritiku za mizernou kvalitu. Musk mezitím nakupuje další akcie firmy

O automobilce Tesla, kterou dosud v mediálním světě obklopovala až mýtická aura společnosti, jež svými výrobky jednou změní svět, se v posledních dnech stále častěji začíná psát jako o černé díře na peníze. Firma je totiž permanentně ve ztrátě a náběh výroby nových modelů aut ani zdaleka neprobíhá podle původních plánů.  

Jen v prvním čtvrtletí letošního roku prodělala ambiciózní automobilka 710 milionů dolarů. Další vykázaná ztráta ještě více rozvířila obavy investorů, podle kterých začalo reálně hrozit, že firma může ještě letos zbankrotovat. Tyto obavy se nyní pokusil vyvrátil samotný šéf společnosti Elon Musk, který nakoupil 33 tisíc akcií Tesly za celkem 10 milionů dolarů. Situace, kdy šéf firmy nakupuje vlastní akcie na volném trhu, je přitom poměrně výjimečná. 

Musk v současné době vlastní 22 procent akcií své společnosti. Současným nákupem svůj dosavadní podíl zvýšil jen nepatrně a to o desetinu procenta. Spíše tak mělo jít o signál směrem k investorům, kterým chtěl Musk sdělit, že vlastnictví akcií Tesly je bezpečné. Musk také investorům sdělil, že ve třetím kvartálu dosáhne firma pravděpodobně alespoň kladného cashflow. 

Mizerná výrobní kvalita 

Přežití Tesly nyní závisí na nejlevnějším elektromobilu v nabídce značky. Nástup produkce Modelu 3 se totiž od počátku potýká s výrobními problémy a odklady dodávek. Novináři, kteří absolvovali testovací jízdy s novým vozem stejně jako někteří jeho čerství majitelé, nešetřili kritikou. Hlásí například mezery mezi panely karoserie a dveřmi, vysokou hladinu hluku při vysokých rychlostech nebo pokulhávající informační systém. 

Stížnostmi se plní také nejrůznější diskuzní fóra. Jeden majitel Modelu 3 si zde například stěžoval, že kapota auta se propadla směrem dolů. Jiná stěžovatelka zase píše, že už den po převzetí nového vozu musela do servisu, protože se Tesla odmítala dobít.  

„Snaha Tesly o zvýšení objemu produkce pravděpodobně vedla ke zhoršení produkční kvality. A to minimálně v případě jednoho kusu, který zrovna máme k dispozici. Mezery mezi panely karoserie jsou nesouměrné a vypovídají tak o nedostatku pozornosti věnované detailům,“ napsal například ve své recenzi americký list USA Today. V hodnocení elektromobilu také zaznělo, že autor testu za posledních 10 let neviděl hůře smontované auto.  

Odhaduje se, že cenově nejdostupnější model Tesly má objednáno zhruba 400 tisíc lidí. Zatím ovšem Tesla byla schopna dodat pouze 15 tisíc kusů.  

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744