Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Nový Volkswagen Polo poprvé naživo: Technika golfu v menším balení

Nový Volkswagen Polo poprvé naživo: Technika golfu v menším balení

Nový Volkswagen Polo jsme si poprvé prohlédli v rámci prezentace v Berlíně. Výrazně narostl a dostal prvky, o kterých si může konkurence nechat zdát. Čtěte první dojmy.

Megaúspěšný Volkswagen Polo se po řadě upoutávek ukázal v celé své kráse v pátek 16. června před polednem. Aktuálně se bavíme o šesté generaci, která má rozhodně na čem stavět. Od března 1975, kdy začaly sjíždět z výrobní linky ve Wolfsburgu první sériové kusy značené jako Typ 86, se prodalo více než čtrnáct milionů exemplářů, což z pola dělá jednoho z nejúspěšnějších zástupců velmi nabitého segmentu malých vozů. Považuji jej za takovou „klidnou sílu“ – zatímco někteří konkurenti stavěli a stále stavějí na výraznějším designu, polo zůstávalo spíše konzervativní. A nic se na tom nezměnilo ani u šestého vydání.

Jenže i konzervativní auto může být ve skutečnosti nepřehlédnutelné, záleží pouze na zvolené verzi. Volkswagen udělal dobrý tah v tom, že vedle standardního provedení a sportovněji laděné linie R-Line představil také variantu GTI, která se designově mimořádně povedla. Zejména přední část nemá chybu – exkluzivně u GTI totiž automobilka nabízí diodové přední světlomety s rudou linkou ve tvaru křídla, která navazuje na pruh v masce chladiče. Vůz působí dospěleji, má svalnaté boční proporce, ale není nabubřelý. Jasnou volbou mladších zákazníků bude linie Beats s audiem o výkonu 300 Wattů. Možná jste si všimli, že na všech fotkách a videích najdete pouze pětidveřové varianty. Třídveřová totiž ani nebude kvůli předpokladu menšího zájmu ze strany zákazníků. Škoda…

Pokračovat ve čtení článku zde.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1