Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Pojištění vozidla: Které mít musíte a které se vyplatí?

Pojištění vozidla: Které mít musíte a které se vyplatí?
 

Pořízení čtyřkolového miláčka s sebou nese kromě požitku z jízdy také spoustu povinností. Za jednu z těch méně příjemných lze považovat pojištění. Následující výčet vám odhalí, jakému pojištění vozidla se jako řidič nevyhnete, a jaká připojištění se hodí mít sjednané nad rámec.

Povinné ručení

Povinné ručení, také známé jako pojištění o odpovědnosti z provozu vozidla, je zákonem stanovené pojištění, tudíž jeho sjednání nemine žádného řidiče. Pojištění kryje veškeré finanční náklady spojené s nehodou způsobenou třetí straně, nikoliv škody na vašem vozidle. K tomu, abyste si tzv. kryli svá záda, vám poslouží havarijní pojištění, s nímž se seznámíme dále.

Co ovlivňuje jeho výši?

Mezi hlavní faktory ovlivňující výši povinného ručení patří zejména typ a účel vozidla, jeho stáří, zohledňuje se ovšem i věk pojistníka. Pojišťovny berou na vědomí také vaši nehodovost, takže jezdíte-li téměř bez nehod, čeká vás sleva (zpravidla 5 %) za každých 12 měsíců bez nehody.

S legislativou není radno si zahrávat

Rok 2018 s sebou pochopitelně nese i svěží předpisy a novely, jež se vztahují také na povinné ručení, přičemž jedna z těch podstatných se týká vozidel s absencí povinného ručení. Vzhledem k tomu, že počet nepojištěných vozidel se v posledních letech razantně zvýšil, fond ČKP znovu obnovil výběr finančních příspěvků za každý den bez pojištění.

autor: Bigstock

I na povinném ručení lze ušetřit

Čím dál více lidí objevuje kouzlo online kalkulaček a srovnávačů, jejichž výstup s nabídkami od různých pojišťoven tkví zejména v rychlosti, přehlednosti a také výhodnosti. Cestu na pobočku pojišťovny si zřejmě promyslíte už jen z důvodu, že sjednání povinného ručení na portálu Srovnejto vám zabere 2 minuty, a dokonce vám může přinést až 70% úsporu.

Havarijní pojištění a proč je dobré ho mít

Havarijnímu pojištění lze přidělit pomyslnou nálepku: dobrovolně-povinné. Ke sjednání tohoto pojištění by vás měl vybídnout především fakt, že jakmile způsobíte nehodu, bez sjednaného havarijního pojištění vám pojišťovna žádné škody vzniklé na vašem vozidle nepokryje.

Sjednáním havarijního pojištění chráníte své vozidlo zejména proti následkům havárie, odcizení, vandalismu nebo třeba živelné pohromy.

Výše pojistného se u havarijního pojištění odvíjí zpravidla od částky, na níž si své vozidlo necháte pojistit, nicméně stejně jako u povinného ručení se zohledňuje i stáří či vybavení vozidla, nebo také věk majitele.

Malé připojištění, velký zázrak

Některé pojišťovny mnohdy nabízí i možnost rozšířit si havarijní pojištění o úrazové připojištění, asistenční služby, nebo dokonce o pojištění zavazadel. Mezi jedno z velmi oblíbených patří pojištění čelních skel. Mnozí totiž upřednostňují pocit jistoty, že v případě poškození čelních skel (v důsledku nehody nezpůsobené třetí stranou), se jim dostane plného finančního krytí.

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744