Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Překvapivé zjištění Švédů. Proč elektromobily škodí přírodě stejně jako klasická auta?

Překvapivé zjištění Švédů. Proč elektromobily škodí přírodě stejně jako klasická auta?

Elektromobily v poslední době zažívají boom. Přiklánějí se k nim pravděpodobně hlavně ti, kterým není životní prostředí lhostejné, a doufají, že díky elektrickému pohonu ušetří přírodu škodlivých emisí. Nová švédská studie ale ukázala, že při výrobě baterií do elektromobilů do ovzduší unikne tolik oxidu uhličitého jako za osm let ježdění klasickým automobilem na fosilní paliva.

Švédští výzkumníci v rámci svojí studie srovnávali provoz klasického auta a elektromobilu. Přestože doprava vozem na elektrický pohon je k ovzduší šetrnější, při výrobě baterií, které automobil pohánějí, unikne do atmosféry tolik škodlivých emisí, že veškeré benefity rychle vezmou za své.

Podle srovnání totiž při výrobě baterií, které používají do svých modelů Tesla nebo Nissan, unikne až 17,5 tun CO2. Pro srovnání: letadlo při cestě mezi Stockholmem a New Yorkem vyrobí podle webu FOCUS asi 600 kilogramů CO2. Roční limit emise skleníkového plynu CO2 na obyvatele je v Německu na úrovni téměř deset tun. Výroba baterie do elektromobilu tak německému zákazníkovi teoreticky vyčerpá jeho povolený objem na téměř dva roky dopředu.

Přestože následný provoz elektromobilu je k přírodě šetrnější, při jeho výrobě vznikne tolik zplodin, že to z vozu na alternativní pohon dělá podobně škodlivý dopravní prostředek, jako je klasický automobil. Podle švédských expertů začne být elektromobil šetrnější k přírodě až po osmi letech provozu, kdy ho klasický vůz, který začal jezdit ve stejnou dobu jako elektromobil, v množství vypuštěných emisí dožene. Je otázkou, jestli v té době ale řidič už vůz na elektřinu nevyměnil za novější model s novou baterií.

O skutečné šetrnosti vozidel na alternativní pohon se diskutuje už delší dobu. Na výrobu baterií se navíc používá i lithium, jehož světové zásoby klesají, což se také příliš neslučuje s ochranou životního prostředí. Cestou k šetrnějšímu provozu by mohla být výroba menších baterií. To ale neodpovídá současnému tlaku na rostoucí kapacitu baterií, která zajišťuje stále delší dobu provozu, na jejíž prodlužování zákazníci i firmy samy tlačí.

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744