Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Robotická auta jsou v ohrožení. Nehoda Uberu může zbrzdit jejich nasazení do provozu

Robotická auta jsou v ohrožení. Nehoda Uberu může zbrzdit jejich nasazení do provozu

Společnost Uber zařadila ve svém programu vývoje autonomních vozidel zpátečku poté, co jedno z jeho testovacích vozidel smrtelně zranilo chodkyni. Policie v arizonském městě Tempe, kde se neštěstí odehrálo sice už potvrdila, že vina není na straně autonomní technologie, ani dohlížejícího řidiče. Vše se totiž seběhlo tak rychle, že nehodě už nebylo možno zabránit. Uber přesto s okamžitou platností pozastavil veškeré testy robotických aut. K podobnému kroku se nyní odhodlala také Toyota.  

I přes okolnosti, za jakých se nehoda odehrála, vyvolalo nešťastné úmrtí 49leté ženy otázky, zda jsou samořiditelná auta vyspělá natolik, aby se mohla prohánět v běžném provozu. Jedním z hlavních argumentů pro rozvoz osobních automobilů, které se obejdou bez řidiče, je totiž fakt, že mohou silniční provoz učinit daleko bezpečnějším. Vedle toho robotická auta zjednoduší osobní přepravu i postiženým nebo starším lidem. Jak se ale ukazuje, i chytré technologie nejsou všemocné a mají své limity.  

Jedním z důsledků pondělní nehody může být zvolnění tempa, jakým jsou tyto technologie prosazovány. "Doufejme, že Kongres zpozorní a přestane horlivě protěžovat tuto zatím nepřipravenou technologii," řekla pro web britské televize BBC profesorka Miss Cummings z Duke Univerzity v Severní Karolíně.  

V ohrožení je tak harmonogram Uberu, který ještě v lednu předpokládal, že jeho první zákazníci se v robotických taxících svezou už v polovině roku 2019. Do té doby by ale Uber musel úřady i zákazníky ujistit, že jeho autonomní vozidla jsou pro své pasažéry a okolní účastníky silničního provozu bezpečnější, než konvenční auta.  

Nepřipravenost autonomních technologií potvrdil také loňský průzkum agentury Pew Research Center, který ukázal, že více, než polovina Američanů by si v dohledné době nepřála používat robotické auto. Hlavním důvodem byla právě nedůvěra v pokročilé technologie.

Ač byla nehoda v Tempe první, při které zahynul člověk mimo samotné vozidlo, minimálně jednu oběť už samořiditelná auta mají. V roce 2016 zaplatil svým životem řidič Tesly za přílišnou důvěru v takzvaného autopilota, který za určitých okolností dovede elektromobil řídit sám. Jak však tehdy poznamenal deník Washington Post, řidič před nárazem ve 110 kilometrech za hodinu ignoroval nejméně sedm výstražných signálů, kterými jej vozidlo varovalo před nebezpečím. 

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744