Robotická auta jsou v ohrožení. Nehoda Uberu může zbrzdit jejich nasazení do provozu | info.cz

Články odjinud

Robotická auta jsou v ohrožení. Nehoda Uberu může zbrzdit jejich nasazení do provozu

Společnost Uber zařadila ve svém programu vývoje autonomních vozidel zpátečku poté, co jedno z jeho testovacích vozidel smrtelně zranilo chodkyni. Policie v arizonském městě Tempe, kde se neštěstí odehrálo sice už potvrdila, že vina není na straně autonomní technologie, ani dohlížejícího řidiče. Vše se totiž seběhlo tak rychle, že nehodě už nebylo možno zabránit. Uber přesto s okamžitou platností pozastavil veškeré testy robotických aut. K podobnému kroku se nyní odhodlala také Toyota.  

I přes okolnosti, za jakých se nehoda odehrála, vyvolalo nešťastné úmrtí 49leté ženy otázky, zda jsou samořiditelná auta vyspělá natolik, aby se mohla prohánět v běžném provozu. Jedním z hlavních argumentů pro rozvoz osobních automobilů, které se obejdou bez řidiče, je totiž fakt, že mohou silniční provoz učinit daleko bezpečnějším. Vedle toho robotická auta zjednoduší osobní přepravu i postiženým nebo starším lidem. Jak se ale ukazuje, i chytré technologie nejsou všemocné a mají své limity.  

Jedním z důsledků pondělní nehody může být zvolnění tempa, jakým jsou tyto technologie prosazovány. "Doufejme, že Kongres zpozorní a přestane horlivě protěžovat tuto zatím nepřipravenou technologii," řekla pro web britské televize BBC profesorka Miss Cummings z Duke Univerzity v Severní Karolíně.  

V ohrožení je tak harmonogram Uberu, který ještě v lednu předpokládal, že jeho první zákazníci se v robotických taxících svezou už v polovině roku 2019. Do té doby by ale Uber musel úřady i zákazníky ujistit, že jeho autonomní vozidla jsou pro své pasažéry a okolní účastníky silničního provozu bezpečnější, než konvenční auta.  

Nepřipravenost autonomních technologií potvrdil také loňský průzkum agentury Pew Research Center, který ukázal, že více, než polovina Američanů by si v dohledné době nepřála používat robotické auto. Hlavním důvodem byla právě nedůvěra v pokročilé technologie.

Ač byla nehoda v Tempe první, při které zahynul člověk mimo samotné vozidlo, minimálně jednu oběť už samořiditelná auta mají. V roce 2016 zaplatil svým životem řidič Tesly za přílišnou důvěru v takzvaného autopilota, který za určitých okolností dovede elektromobil řídit sám. Jak však tehdy poznamenal deník Washington Post, řidič před nárazem ve 110 kilometrech za hodinu ignoroval nejméně sedm výstražných signálů, kterými jej vozidlo varovalo před nebezpečím. 

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud