Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Rozpačitý den Elona Muska: Představení elektronáklaďáku Tesly vzbudilo nadšení i skepsi

Rozpačitý den Elona Muska: Představení elektronáklaďáku Tesly vzbudilo nadšení i skepsi

Představení trucku Semi i nového elektrického sporťáku Roadster od Tesly byla velká sláva. Na jedné straně se na hlavu šéfa inovativní auomobilky Elona Muska snáší chvála. Současně ale sílí hlasy, které říkají, že si Musk s výrobou a vývojem elektronáklaďáku ukousnul další obří sousto, aniž by strávil ta předešlá.

Roadster je lehké exkluzivní vozítko. Šestačtyřicetieltý šéf automobilky Tesla Elon Musk o něm tvrdí, že půjde o nejrychlejší auto světa. Ještě před pár lety by to stačilo na globální poprask. Včerejší představení roadsteru ale nikoho příliš nevyvedlo z míry. I to lze považovat za důkaz, že se Muskovi povedlo posunout svět mobility skokově do budoucnosti. Teď se Musk rozhodl zaútočit na úplně nový segment trhu. Vůz Tesla Semi by měl počínaje rokem 2020 změnit nákladní dopravu. Bez problémů a hlavně bez boje to ale asi nebude.

Stručné představení budoucnosti

Show, během které Elon Musk světu předvedl nejnovější výsledky práce konstruktérů Tesly, byla promyšlená do poslední vteřiny, do každého pohybu a do každého slova. Nejdřív se na potemnělém pódiu tiše objevil majestátní a futuristický truck Semi. Pak z útrob jeho návěsu vysvištěl Roadster a v něm Elon Musk. Podtrženo a sečteno, entrée hodné největší hvězdy současného globálního byznysu.

Pak Musk spustil stavidla své výmluvnosti. Stručně řečeno: Semi by se měl na silnicích objevit v roce 2020. Základní cena se bude pohybovat kolem 200 tisíc dolarů. Na jedno nabití by měl kamion poháněný čtveřicí elektromotorů ujet 800 kilometrů, z nuly na 96 kilometrů za hodinu vystřelí bez nákladu za pět sekund. Náklad může vážit až 36 300 kilogramů, baterie se dobije za velmi slušných 30 minut. Podle Muska by měl být provoz Semi o pětinu úspornější než u klasického nákladního automobilu se vznětovým motorem.

Až potud je všechno v pořádku. Je tu ale pověstné jenže. A ne jedno.

Seznam pochybností

Byl to sám Elon Musk, kdo zavdal důvod k pochybnostem o tom, jestli se Semi opravdu tak ohromně vyplatí. Zmínil se totiž o tom, že první nákladní vůz Tesly bude schopen jezdit v jakýchsi konvojích. První kamion bude mít v kabině řidiče. Další náklaďáky se budou držet v těsném závěsu za vedoucím vozem a budou ho v poloautomatickém režimu sledovat.

To je samo o sobě docela dobrý nápad. Jenže třeba výzkumníci z americké Carnegieho univerzity si dali tu práci a spočítali, že pokud má být provoz Semi opravdu tak ekonomický, jak avizuje Musk, musel by tento konvoj mít nejméně sedm vozů. Taková kavalkáda by bezesporu byla úsporná, nemluvě o tom, že by na silnici vypadala opravdu majestátně. Potíž je v tom, že by vzniklo v podstatě nějakých sedmdesát metrů dlouhé vozidlo, které by se nesmělo rozdělit. Na širých amerických dálnicích je taková věc klidně představitelná. Jenže jak by něco takového jezdilo po Evropě, která v Muskových kalkulacích hraje významnou roli?

Další jenže se týká základního byznysmodelu. Osobní vozy Tesly slaví úspěchy na podobném principu jako před nějakou dobou Apple. Jde vlastně o statusovou záležitost. Visakan Veerasamy, který systematicky sleduje marketingové strategie významných značek, si už loni všimnul, že se Tesla stala druhou nejhodnotnější americkou značkou, aniž by měla rozpočet na marketing.

“Neumím si moc dobře představit, že Semi bude dosahovat stejných prodejních výsledků jako třeba Model S,” poznamenal Veerasamy. “Nákladní vůz není něco, co si člověk kupuje, aby ukázal, že je zastáncem inovativní technologie. Zákazníkem zde je obchodní firma, která se nezajímá o image, ale o ekonomický výkon.”

Veerasamy naznačuje, že Semi to bude mít v konkurenci konvenčních nákladních aut těžké.

Alexander Kaufmann z Huffington Postu zase upozorňuje, že se Tesla nejpozději od roku 2016 potýká s něčím, čemu lze říkat “krize identity.” Na jedné straně podle Kaufmanna Muskovu podnikání nelze upřít, že se nedrží při zdi. Současně se ale začínaí vznášet jisté pochybnosti nad tím, jestli je Musk schopen svoje odvážné nápady dovést až k masovému zásahu na trhu.

“Semi může být snahou odvést pozornost od osobních aut a vesmírného programu do úplně nového segmentu,” tvrdí Kaufmann. Jinak řečeno, Tesla představením Semi vlastně jen “otevřela druhou frontu” v okamžiku, kdy se její postup na té první zpomalil.

Výzva pro ty ostatní

Představení Semi ale zcela jistě bude mít dopad na produkci stávajících vedoucích firem v segmentu nákladních vozů. Hrozba jménem Tesla je velmi pravděpodobně popíchne, aby začaly intenzivně pracovat na technologicky pokročilejších variantách svých současných “fosilních” vozů. To je pro globální pozemní nákladní dopravu bezesporu dobrá zpráva.

A to ještě nevíme, jak se k výzvě jménem Semi postaví společnost Faraday, která za čínské peníze zkouší postavit Tesle efektivní konkurenci.

 

Policejní stát, který se vymkl kontrole: Muslimové tu mizí po tisících, k zatčení stačí plnovous

Muslimové v čínské provincii Sin-ťiang jsou sledováni na každém kroku. Úřady na ně dohlíží pomocí kamer i speciálních aplikací. K poslání do převýchovných táborů stačí málo – třeba jen špatné oblečení. I proto v nich Ujgurové končí každý den po stovkách. Podívejte se na nový díl pořadu Proč.

Link

Link