Na dvou místech najednou stejné auto ve stejný čas jezdit nemůže, čistě papírově to však možné je. Důvodem je opakovaná registrace aut ve dvou různých zemích. Nejprve třeba v Česku na základě technického průkazu a podruhé při reexportu třeba do Německa na základě „rodného listu“ automobilu. Taková praxe přitom zkresluje žebříčky popularity značek na trhu i výpočet HDP celé země. Že nejde o nic výjimečného, připouští i ministerstvo dopravy.

Statisticky vzato je všechno jasné. V Česku se jen za 11 měsíců letošního roku nově registrovalo 246 771 nových aut, celkem je zde bezmála 5,8 milionu osobních vozů. Méně jasné je už to, kolik z nich ve skutečnosti na tuzemských silnicích jezdí. 

Stejný automobil může být totiž registrován ve dvou různých zemích. Je to snazší, než by se dalo čekat. „Neexistuje žádný společný evropský registr, který by to odhalil. Nelegální to není, ale je to přinejmenším vědomé uvedení úřadu v omyl,“ říká odborník na registrace automobilů. Jeho identitu redakce zná, protože však pracuje prakticky pro všechny tuzemské prodejce, nepřeje si zveřejnit své jméno.

Na téma média upozornila v uplynulých letech několikrát, problém ale trvá beze změny. V omyl jsou přitom uváděny nejen úřady a statistika, ale i kupující. V zahraničí se jako „čisté“ vozidlo z výroby prodává již jednou registrovaný vůz, což by za normálních okolností cenu auta na trhu snižovalo.

ANALÝZA: Trump chystá vydání duchovního Gülena, slíbil to, zní z Turecka. Co by tím získal?

Zbytek textu je pro předplatitele
sinfin.digital