Bibloo míří k obratu miliardy korun, nové konkurence se nebojí

Info.cz

Vysoký, štíhlý a se soustředěným pohledem. Takový je Petr Liesner, člověk který už několik let zásadním způsobem ovlivňuje to, jak Češi nakupují módu. V roce 2015 založil e-shop s módou Bibloo. Dnes tato značka funguje ve 32 zemích a míří k obratu přes miliardu korun za rok.

„Rosteme o 80% ročně, což je zhruba čtyřikrát až pětkrát rychleji, než roste celý online trh s módou v Česku,“ říká spokojeně. Navíc podle srovnávačů jako je Heureka nebo Trusted shop je Bibloo zákazníky nejlépe hodnoceným e-shopem s módou na všech trzích, kde působí.

Jenže raketový růst Bibloo také znamená velké investice. „Naším zatím jediným investorem je Vašek Skala, majitel Pražské správy nemovitostí. Ale dostáváme se do situace, kdy budeme asi hledat nějakého co-investora, abychom zvládli dramatické tempo našeho růstu dále financovat,“ přiznává Petr Liesner, člověk, pro kterého je prodej módy osudem i životním posláním.

Začínal s malým obchůdkem s džínami kultovní značky Diesel na Národní třídě. „To bylo někdy po roce 2000 a byly to pěkně divoké časy. Hlavně, co se týče komunikace s italskými dodavateli. Zatímco my už si tady všichni posílali maily, tak Italové komunikovali zásadně přes fax a pouze v italštině. Pokud jsem od nich chtěl získat nějaké zboží, musel jsem se naučit italsky. To se mi naštěstí podařilo za pár týdnů, protože italština není složitý jazyk,“ popisuje své podnikatelské začátky.

Nakonec provozoval celkem pět obchodů s módou. „Na kamenných prodejnách mne vždycky vadilo, že tam máte nějaký strop toho, co tam můžete reálně fyzicky prodat. Navíc tržby v těchto obchodech začaly po pár letech stagnovat a já začal poprvé přemýšlet o tom, že bych prodej módy zkusil přesunout na internet. A poměrně záhy jsem na tom začal pracovat,“ říká Liesner.

Ten tehdy oslovil jednu z firem, která mu měla pomoci vybudovat první e-shop. Oslovená společnost za prodejcem kalhot Diesel poslala svého člověka. A tím nebyl nikdo jiný, než Oliver Dlouhý, budoucí zakladatel zřejmě nejslavnějšího českého startupu – vyhledávače letenek Kiwi.com. „Oliver už tehdy působil hodně ambiciózně a řešili jsme spolu možná další projekty, které by na internetu dávaly smysl. Vůbec mne proto nepřekvapuje, že se mu podařilo vybudovat mezinárodně úspěšný, multi miliardový projekt,“ vzpomíná na své setkání s Oliverem Dlouhým. Ve virtuálním prostředí se dařilo ale i jeho projektu I Love Sale. A to natolik, že si ho svého impéria Mall.cz rozhodl přikoupit Ondřej Fryc.

„Ondřej je složitý člověk, ale je upřímný a to mi vyhovovalo. Takže vedle toho, že si koupil můj projekt, jsme se domluvili, že na Mall.cz povedu celou, nově otevíranou divizi módy. Na této pozici jsem pak vydržel několik let, než Ondřej Fryc celý Mall.cz prodal,“ uzavírá svou další byznysovou kapitolu. A právě tehdy se také zrodilo Bibloo. „Měl jsem chuť zůstat u módy, ale zároveň jsem chtěl zase dělat vlastní byznys. A pak jsem zašel v Miami na drink se svým kamarádem Vaškem Skalou a on mi nabídl, jestli do toho svého uvažovaného projektu nechci jít s ním jako investorem. Musím přiznat, že původně se mi moc nechtělo, protože jsem si myslel, že u člověka, který dělá obchody v desítkách miliard korun, bude něco takového jako e-shop s módou pod jeho rozlišovací schopnosti. Ale nakonec jsme se asi vzájemně přesvědčili, a tak se Vašek Skala stal investorem společnosti Bibloo,“ odtajňuje Liesner začátky svého posledního profesního dobrodružství.

O koncepci e-shopu s módou měl od začátku zcela jasné představy. „Především jsem věděl, že chci dělat obchod nikoliv s oblečením, ale s módou. V tom je velký rozdíl a věřím, že tohle se nám opravdu daří. Dále jsem to chtěl od začátku dělat mezinárodně, protože jedině tak to dává nějaký širší smysl. Jsme ve 32 zemích a daří se nám tam. Například v Chorvatsku nás vyhlásili e-shopem roku, aniž bychom se tam o to nějak speciálně snažili. A třetím stavebním kamenem je skvělý VIP servis – když u vás bude zákazník spokojený, tak se rád vrátí a vy nemusíte za velké marketingové peníze neustále hledat nové a nové zákazníky.

Vzorem pro mne byl Amazon Prime. Tady přiznávám, že jsem si od toho sliboval více, ale třeba se to časem ještě více rozjede,“ upřímně vyjmenovává klíčové atributy značky Bibloo. Ta se oproti tuzemské konkurenci jakou je třeba ZOOT nebo Answer výrazně odlišuje v mnoha aspektech, tím nejdůležitějším je pak samotný zákazník. „Obě ty značky cílí na výrazně mladšího klienta, tomu pak odpovídá i paleta značek, které nabízejí, a také cenová hladina nabízených výrobků, která je u nich znatelně nižší,“ vysvětluje CEO Bibloo.

Český trh s online módou ale v nejbližších měsících čeká pořádné zemětřesení. Do zdejší kotliny totiž vstoupí největší evropský hráč v tomto segmentu – německé Zalando nebo About You. „Z příchodu Zalanda a About You strach nemáme. Už jenom proto, že Česko aktuálně dělá v našem obratu nějakých 35 procent, příští rok to pak bude už jen okolo 25 procent. Ale třeba u takového ZOOTu tvoří čeští zákazníci až 80 procent, takže pro ně může být Zalando se svou agresivní cenovou politikou docela problém. Celkově ale vstup takového hráče na trh může pomoci a ve výsledku z toho bude profitovat hlavně zákazník,“ přemýšlí Liesner.

 

sinfin.digital