Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

České dráhy loni hospodařily s miliardovým ziskem. Po letech byla zisková i osobní doprava

České dráhy loni hospodařily s miliardovým ziskem. Po letech byla zisková i osobní doprava

České dráhy v loňském roce hospodařily se ziskem 984 milionů korun, meziročně o 102 miliony korun vyšším. K zisku po mnoha letech přispěla i osobní doprava, která skončila v mírném zisku. Vyplývá to z výroční zprávy, kterou dnes společnost zveřejnila. Vedle osobní dopravy se významně na zisku podílel také růst tržeb z nákladní dopravy a sílící kurz koruny.

Osobní doprava zaznamenala čistý zisk šest milionů korun, což je o 652 milionů korun více než v roce 2016. Podle generálního ředitele skupiny Pavla Krtka je za zlepšenými výsledky zejména růst tržeb z jízdného, které se zvýšily o 246 milionů na více osm miliard korun. Tržby za provoz vlaků, které si u společnosti objednal stát a kraje, činily vloni zhruba 14 miliard korun, což bylo meziročně o 292 milionů korun více. České dráhy loni přepravily téměř 175 milionů lidí. Výrazné zlepšení dráhy zaznamenaly hlavně na mezinárodních linkách.

Velký vliv na konečný výsledek hospodaření celé skupiny měla nákladní doprava. Dceřiná společnost ČD Cargo vykázala čistý zisk 743 milionů korun. Je to o 192 milionů korun méně než v předchozím roce. Podle Krtka jsou nižší příjmy způsobeny především investicemi do nákupu nových lokomotiv a nákladních vozů. Naopak úspěšně pokračovala expanze na zahraniční trhy, zejména pak do Polska, Maďarska či Rumunska. Mírně vzrostl i objem přepraveného zboží o 0,6 milionu tun na 66,1 milionu tun. K růstu přispěla zejména přeprava zboží v zahraničí a rovněž prodlužování vzdáleností nákladní dopravy.

Celkové tržby skupiny se loni zvýšily o 682 milionů korun na 33,9 miliardy korun. Z toho osobní doprava zaznamenala nárůst přibližně o 538 milionů na 22,1 miliardy Kč. Tržby v nákladní dopravě vzrostly oproti roku 2016 o zhruba 163 milionů na 11,9 miliardy korun.

Stejně jako v roce 2016 pokračovala skupina ve snižování dluhu, který je ve srovnání s předchozím rokem o tři miliardy nižší. Aktuální dluh Českých drah tak je 27,2 miliardy korun. K tomu přispěl zejména výhodný kurz koruny vůči euru.

Nyní České dráhy jednají s kraji o nových smlouvách na provoz regionálních tratí, které vyprší po roce 2019. Podle generálního ředitele skončí platnost asi 80 procent dosavadních smluv, přičemž je pravděpodobné, že část z nich už prodloužena nebude. Skupinu Českých drah tvoří osobní dopravce a nákladní ČD Cargo. Do skupiny patří rovněž i Výzkumný ústav železniční, poskytovatel datových služeb ČD Telematika nebo poskytovatel ICT služeb ČDIS.

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744