Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

České e-shopy letos chtějí expandovat do zahraničí, největší šanci prorazit mají v Maďarsku

České e-shopy letos chtějí expandovat do zahraničí, největší šanci prorazit mají v Maďarsku

Českých e-shopů, které expandují do zahraničí, podle odborníků výrazně přibude. Experti očekávají, že největší šanci prorazit budou mít v Maďarsku a zemích bývalé Jugoslávie. Alza.cz se chce letos zaměřit na Maďarsko a Německo.

Pokud jde o budoucnost, čekáme, že množství expandujících e-shopů se letos významně zvýší. Na trhu je dostatek kapitálu a investorů, kteří takový záměr - je-li realisticky nastavený - mohou podpořit, řekl ČTK ředitel konzultační společnosti Acomware Jan Penkala.

Internetový obchod Notino, který prodává parfémy a kosmetiku, letos plánuje vstoupit do dvou zemí. Do kterých zatím tají. Aktuálně působí na 22 trzích, včetně USA. Notino je v dobré kondici na všech z nich, nicméně nejvýraznější úspěchy momentálně máme v Polsku, uvedl marketingový ředitel Notino.cz Radek Ondrášík.

Největším zahraničním trhem pro internetový obchod Alza.cz se stalo Maďarsko. Maďarsko také bude tématem číslo jedna co se týká další expanze, uvedl místopředseda představenstva Alza.cz Tomáš Havryluk. Firma také zvažuje otevření pobočky v Německu a v rámci expanze se více zaměří na německý i rakouský trh. E-shop loni otevřel první prodejnu v Rakousku a showroom v Maďarsku.

On-line obchod Vemzu.cz chce příští rok vstoupit do tří dalších zemí. Nyní se rozhodujeme mezi Polskem, Maďarskem, Rumunskem, Bulharskem a Chorvatskem. Chceme se tam navíc etablovat i prostřednictvím kamenných prodejen. V každé zemi bude jedna vlajková, řekl zakladatel Vemzu.cz Michal Do Viet. E-shop se nyní soustředí na konsolidaci na českém a slovenském trhu.

Podle ředitele srovnávače cen Heureka.cz Tomáše Bravermana je z pohledu českých e-shopů zajímavou zemí Maďarsko nebo bývalá Jugoslávie. V jejích zemích mají e-shopy podíl na trhu jedno až dvě procenta, ale posilují až o 40 procent ročně. Tamní e-commerce ještě nestačila vyrůst, což je velká příležitost pro nás, pro Čechy, uvedl Braverman. Kategorie, se kterými se bude českým e-shopům nejsnáze prorážet v zahraničí, jsou podle něj kontaktní čočky, erotické pomůcky nebo pneumatiky.

Třeba Němci jsou známí tím, že nové příchozí, zvláště z východu, příliš nevítají. Je potřeba se obrnit, počítat s kontrolami a velkým vytížením co se týče byrokracie. Navíc, dominantní roli na Německém trhu hraje Amazon, dodal Braverman.

Podíl českých internetových obchodů na maloobchodních tržbách loni poprvé překročil deset procent. V roce 2017 stouply tržby e-shopů o 18 procent na 115 miliard Kč.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

-1