Kolaps autoprůmyslu? Závislost na Číně drtí výrobu aut. Klesá prodej, docházejí součástky

Černý scénář, že přílišná závislost autoprůmyslu na Číně může do budoucna přinést obrovské škody, začíná nabývat reálných obrysů. Asijská velmoc v současnosti například ovládá zhruba 80 procent trhu s autobateriemi a pro řadu automobilek představuje zdaleka největší odbytiště. Epidemie nové mutace koronaviru ovšem zásadně narušila dodavatelské řetězce a mimo jiné ohrožuje přechod na elektromobilitu. Některé automobilky už musely přerušit výrobu úplně, ostatní to pravděpodobně čeká. Kromě nezájmu zákazníků tak musí výrobci bojovat s dalším problémem.

Nejviditelnější potíže má v současnosti pátá největší automobilka světa – Hyundai. Ta už musela dočasně přerušit výrobu v Jižní Koreji, protože nemá dostatek dílů. „Toto rozhodnutí je způsobeno přerušením dodávek, které souvisí s vypuknutím epidemie koronaviru v Číně,“ oznámilo vedení v tiskové zprávě.

V samotné Číně výrobu zastavily i Tesla, Ford, Nissan, Volkswagen či Daimler. Poslední dvě jmenované firmy chtějí podle deníku The New York Times rozjet výrobu znovu příští týden, ale je otázka, zda se jim podaří získat posvěcení od vlády. Počet případů nákazy koronavirem totiž stále silně roste a epidemie může podle expertů trvat klidně i řadu měsíců.

Výroba mimo Čínu zatím běží, ale z prohlášení šéfů automobilek je patrná nervozita. Nejožehavější je situace pro německé automobilky, pro něž se asijská velmoc v uplynulých letech stala největším trhem. Varování pro investory před zveřejněním hospodářských výsledků například vydal Daimler, který se navíc potýká s kauzou kolem podvodného obcházení emisních limitů. „Největší problém ve Wu-chanu je, že si tam nikdo nekupuje auta. Největšímu riziku jsou v Číně vystaveni Němci,“ řekl NYT profesor univerzity v Duisburgu Ferdinand Dudenhöffer.

Kovář: Trump v jednom týdnu vyhrál druhou bitvu. Zůstává mu ale země rozdělená nenávistí

sinfin.digital