Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Z obřího mlýnku až do vašeho žaludku. Podívejte se, jak se v Polsku vyrábí hamburgery pro český McDonald's

1080p720p360p

České maso, ale polský závod. Tak jde stručně shrnout výroba hamburgeru pro české pobočky fastfoodu McDonald's. Maso, které se mele v polské Ostródě a nakonec skončí v českých hamburgerech, prochází pečlivou kontrolou, a než závod opustí, vystřídá se na něm několik strojů. Podívejte se na video z dílny časopisu Reflex, které ukazuje, jak se maso dostane až k vám.

Alfou i omegou celého procesu výroby hamburgerů je maso. McDonald's dováží do Polska maso z českých chovů. Tam se mele kombinace mraženého (40 %) a chlazeného (60 %), což jeho teplotu srazí pod bod mrazu. Během výroby totiž maso nepřekročí –1 °C a díky tomu si zachová růžovou barvu a nezačne šednout.

Nízká teplota je v zásadě celé tajemství výroby. Nepřidávají se žádné konzervanty či aditiva, dokonce se maso ani nesolí. Projde pouze sérií mlýnků, ve kterých se navíc hlídá obsah tuku, odstraňují se nežádoucí šlachy a monitoruje se dalších 100 parametrů masa, pak se vytvaruje do požadované podoby, zchladí se až na –18 °C, zabalí se a putuje do skladů v Kladně a odtud do restaurací po celém Česku.

Polský závod ale nemele jen pro český McDonald's. Hamburgery odsud putují samozřejmě do Polska a dále pak do pobaltských států a Skandinávie. Ročně tu vyrobí 343 milionů kusů hamburgerů, na které padne 220 000 krav. Díky značné automatizaci výroby zvládne provoz obsluhovat pouhých 26 lidí.

Další reportáže autora najdete na webu Reflexu

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1