Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Alza nadzvedla zákazníky ze židlí. Posunula výdej předobjednaných iPhonů X a telefon nyní prodává dráž

Alza nadzvedla zákazníky ze židlí. Posunula výdej předobjednaných iPhonů X a telefon nyní prodává dráž

Kdyby mohli zákazníci lynčovat reklamní maskoty, tak by mimozemšťan společnosti Alza neměl moc nadějné vyhlídky na přežití. Lidé, kteří si dnes měli u firmy vyzvednout svůj předobjednaný telefon iPhone X, byli totiž podle svých slov z ničeho nic odsunuti stranou. Místo nich Alza dala náhle při distribuci přelomového přístroje s nakousnutým jablíčkem přednost zákazníkům, kteří jsou ochotni přispět 15 tisíc korun navíc na charitativní účely. 

Alza dlouho očekávaný přístroj iPhone X nabídla v pátek v takzvané holandské aukci. To znamená, že dneškem počínaje nabízí dvě stovky přístrojů, které má skladem, za běžnou prodejní cenu plus příspěvek na charitu ve výši 15 tisíc korun. Kdo si tedy chtěl telefon odnést již v pátek, musel za jednu z jeho nejvyšších konfigurací zaplatit bez mála 50 tisíc korun. Každý další den pak firma cenu příspěvku na charitu snižuje o tři tisíce, až do vyčerpání zásob.

Jenže byť jde výtěžek na dobrou věc, ne každému se takovýto postup líbí a nejvíce naštvaní jsou zákazníci, kteří měli přístroj dlouhodobě předobjednaný.

„To si vážně necháte předobjednat telefony s dostupností 3. listopadu, a pak ty předobjednávky přesunete na 1.12. a začnete ty telefony z předobjednávek prodávat za 50 tisíc s příspěvkem na charitu?“ píše diskuzním fóru společnosti jeden ze zákazníků. „Utratil jsem u vás statisíce, ale už si nekoupím ani toner,“ dodává.

Ve svém rozhořčení rozhodně není sám. Nespokojených komentářů je totiž v diskusi pod přístrojem většina, naopak těch pozitivních aby člověk pohledal. „Ať si Alza charitu dělá, to je v pořádku, ale ne s alokací produktů jejich zákazníků, kteří si to notabene dopředu zaplatili,“ kroutí hlavou další zákazník, který se těšil na to, že bude jedním z prvních vlastníků prémiového telefonu v České republice.

Sama společnost, která dala nadšencům možnost přednostně zakoupit iPhone X v charitativní holandské aukci, vinu z obcházení objednávkového systému rozhodně odmítá. „O tom, že jsme zcela ignorovali předobjednávkový systém, nemůže být ani řeč,“ tvrdí pro INFO.CZ projektový manažer Alza.cz Jaroslav Kotápiš. „Přibližně 94 % zákazníků, kteří si zboží v charitativní aukci vyzvedli, měli i předobjednávku,“ dodává manažer. 

Alza tvrdí, že omezený počet iPhonů X, které má na skladě, chce přednostně dodat těm zákazníkům, kteří jsou ochotni současně přispět na pomoc potřebným. „O zboží v aukci je větší zájem, než jsme čekali - celkem bylo objednáno přes sto kusů a například iPhone X 256GB vesmírně šedý je vyprodán,“ doplnil Kotápiš pro ČTK. Celkem už tuzemští obchodníci prodali stovky nových iPhonů X, který šel právě dnes do prodeje.

Telefon iPhone X je celoskleněnou a především bezrámečkovou vlajkovou lodí Applu. Přístroj nabízí rozlišení 2436 x 1125 bodů a 5,8palcový OLED displej s vysokým kontrastem a mimořádně věrným podáním barev. Uvnitř je nový procesor A11 bionic a mobil disponuje rovněž 12MPx dvojitým fotoaparátem s optickou stabilizací pro obě čočky. Jednou z nejvýraznějších novinek iPhonu X je však technologie Face ID, která slouží k odemykání přístroje namísto dosavadního odemčení rukou. Jedná se o pokročilý skener obličeje, který si uživatele ofotí pomocí infračervených bodů a výsledek porovná s uloženou podobiznou majitele telefonu.

 

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1