Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

České dráhy po kritice mění výpočet slev pro studenty a seniory, nově zahrnou i akční jízdenky

České dráhy po kritice mění výpočet slev pro studenty a seniory, nově zahrnou i akční jízdenky

České dráhy (ČD) od dnešního dne změnily výpočet slev. Slevy pro studenty a seniory budou nově vypočítávat i z akčních jízdenek za zvýhodněné ceny. Státní dopravce to dnes oznámil v tiskové zprávě. Dráhy dosud slevy vypočítávaly ze základní ceny jízdného, díky čemuž dosahovaly na vyšší kompenzace od státu, které budou dopravcům dorovnávat ceny za poskytnuté státní slevy.

České dráhy se brání, že výpočet slev z kilometrového tarifu původně posvětilo ministerstvo dopravy. Po stížnostech konkurenčních dopravců, kteří podle svých zástupců od začátku počítají slevy z reálné prodejní ceny jízdného, však ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) na twitteru oznámil, že ČD musí slevy odvádět z cen jízdenek, za které jezdí ve vozech 2. třídy ostatní cestující bez nároku na státní slevu.

„Od pátku budou prodávány se slevou 75 procent pro žáky, studenty a seniory nejen obyčejné jízdenky, ale podle nového nařízení ministerstva dopravy také Akční jízdenky nabízené jako obchodní komerční sleva Českých drah,“ uvedl dnes dopravce.

České dráhy v souvislosti se změnami také začnou poskytovat nové komerční jízdné v podobě tzv. SuperAkčních jízdenek. Ty budou nabízet pro konkrétní linky a spoje, přičemž ceny budou dynamicky reagovat na obsazenost spojů. Tento systém dlouhodobě používá i konkurence. Podle státního podniku to nasměruje cestující do prázdnějších spojů a zároveň uvolní místo v těch žádanějších.

Slevy pro studenty do 26 let a důchodce starší 65 let začaly platit na všech vlakových i autobusových linkách, s výjimkou městské hromadné dopravy, od 1. září. Stát tato sleva vyjde od příštího roku na šest miliard korun ročně.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1