Masový turismus nesmí ukrást městům jejich ducha, říká šéf CzechTourism Herget

Turisté přinášejí nejen peníze, ale i problémy. Čím dál více měst pociťuje, že masový příliv turistů způsobuje přeměnu dříve autentických míst v prvoplánové atrakce a snaží se problém řešit. V Česku jsme trochu zaspali dobu, ale můžeme si brát příklad třeba z Českého Krumlova, který se k situaci dokázal postavit čelem. Naším cílem je mít jeden takový „Krumlov“ v každém kraji a podporovat efektivní řešení problémů s turistikou spjatých, říká v rozhovoru pro INFO.CZ ředitel agentury CzechTourism Jan Herget.

Jak by města měla zvládat velký zájem turistů a neztratit přitom tvář?

Důležité je, aby si udržela svoji autentičnost a přesunula svůj zájem z počtu turistů na přínosy pro místní ekonomiku. Jedním z ukazatelů autentičnosti je podíl místních obyvatel a turistů. Například do Reykjavíku přijede ročně 5,7 turisty na jednoho místního obyvatele, v toskánském San Gimignanu je to ale šílených 34 000 turistů na jednoho místního. A odpovězte si sami na otázku, které město je podle vás v posledních letech popisováno v průvodcích jako cool destinace.

Co je tedy efektivní cestou k tomu, aby města stále turisty přitahovala, ale zároveň se díky nim nestala jen prvoplánově turistickou destinací, kde pro místní už téměř nebude místo?

Důležité je slovíčko efektivní. Nechceme omezovat cestovní ruch, ale musíme se koncentrovat na zvýšení výnosů z cestovního ruchu pro místní ekonomiku a umožnit místním obyvatelům žít kvalitní život. Krásným příkladem z Česka je Český Krumlov, kde se radní konečně rozhodli cestovní ruch efektivně řídit.

K jakým konkrétním krokům se v Českém Krumlově přistoupilo?

Prvním krokem, který v Českém Krumlově udělali, bylo nastavení jasných pravidel pro parkování výletních autobusů. Ty totiž přivážejí přesně ten typ turistů, kteří městu nepřinášejí téměř žádný zisk, jen spoustu negativ. Většinou se jedná o krátké zastávky při cestě z Prahy do Salcburku, kde turisté jen přeplní zámek a centrum, maximálně si v lepším případě koupí nějaký suvenýr. Díky poplatku za parkovaní vybere město jen v prvním roce 8 milionů korun a v příštím roce pak až 15 miliónů. Další fází bude podle mě podobně jako v Benátkách zavedení poplatku za vstup do města. Logické by bylo, aby poplatek platili opět jen tito jednodenní návštěvníci, například s výjimkou školních zájezdů. To automaticky sníží počet „nezajímavých“ neutrácejících turistů, zvýší výnosy z cestovního ruchu a současně se zlepší životní podmínky místním obyvatelům.

Praha se musí bránit devastujícímu turismu. Patří sem mrakodrapy, říká architekt Máslo

sinfin.digital