Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Průzkum: ODS posílila, Piráti padají a komunisté předběhli Okamuru

Průzkum: ODS posílila, Piráti padají a komunisté předběhli Okamuru

Do Sněmovny by se v červnu podle volebního modelu agentury STEM dostalo sedm stran v čele s hnutím ANO. Před branami dolní komory by zůstaly TOP 09 a STAN. V porovnání s předchozím dubnovým šetřením STEM by znatelně posílila ODS, mírněji pak ČSSD, KSČM a KDU-ČSL. Pokles voličské přízně významněji postihl Piráty a v menší míře také ANO a SPD Tomia Okamury. Výsledky dnes STEM poskytl ČTK.

ANO by v červnu podle modelu STEM získalo 32 procent hlasů (v dubnu 32,9 procenta). Druhá ODS poskočila z dubnových 13,7 procenta na červnových 15,5 procenta, což je v průzkumech STEM nejvíce od loňských voleb do Sněmovny. Třetí by zůstali Piráti, jejich zisk ale klesl z 13,5 procenta na 10,2 procenta, což je jejich nejhorší výsledek v šetření STEM od loňských voleb.

Na čtvrté místo by se dostali komunisté s 9,1 procenta (v dubnu 8,5 procenta). Místo by si vyměnili s SPD, jehož zisk spadl z dubnových devíti procent na 8,6 procenta, což je také nové minimum pro toto hnutí v šetřeních STEM od voleb. ČSSD by si polepšila ze sedmi na 7,9 procenta a lidovci z 5,4 procenta na 6,3 procenta, což je jejich maximum v průzkumech STEM od loňského vybírání poslanců.

TOP 09 zůstala těsně před branami do Sněmovny se ziskem 4,9 procenta, o jeden procentní bod si ale polepšila na dosavadní povolební maximum v šetřeních STEM. Hnutí STAN naopak kleslo z 3,9 procenta na rekordní minimum 2,7 procenta. Statistická chyba činí kolem dvou procentních bodů u menších stran, u větších pak kolem tří procentních bodů.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1