EU schválila zákaz registrace aut se spalovacími motory od roku 2035

Ministři energetiky členských zemí EU schválili dnes nařízení zakazující prodej a registraci automobilů se spalovacími motory od roku 2035. Ukončili tak skoro dva roky trvající legislativní proces a posvětili klíčový stavební prvek balíku Fit for 55, který má Evropu dovést k bezuhlíkové ekonomice v roce 2050. Německo za podpory dalších zemí včetně Česka přestalo nařízení blokovat poté, co se s Evropskou komisí dohodlo na dodatečném povolení spalovacích motorů na syntetická paliva i po roce 2035. Nakonec se proti postavilo pouze Polsko, Itálie se hlasování zdržela.

Dohoda spočívá v tom, že Komise závazně provede ještě letos v dodatečnou změnu nařízení využitím takzvané přenesené pravomoci (delegated act), kterou se povolí po roce 2035 registrace aut se spalovacími motory, pokud budou poháněny syntetickými palivy, tedy uměle vyrobenými látkami vesměs na základě vodíku, které neprodukují CO2. Stejná změna bude okamžitě provedena v platném nařízení o limitech emisí z motorových vozidel Euro 6. Podrobnosti – například jak zabránit tomu, aby lidé do motorů dál lili benzín nebo naftu – budou doladěny později.

Německo se postavilo proti nařízení začátkem března, když už bylo vyjednáno se všemi institucemi EU, za významného přispění českého předsednictví, a jeho schválení mělo být formalitou. Toto neočekávané a neobvyklé jednání vyvolalo v EU krizi, tím spíš, že se proti německému postupu (podporovanému i Českem) rozhodně postavily Francie a další státy. Na Berlín se snášela kritika, že porušuje nepsaná pravidla evropského schvalovacího procesu a dává svým vetem nedobrý příklad ostatním vládám, jak společenství vydírat. Nakonec se sice povedlo najít řešení, ale pachuť zůstala. V živé paměti je schůze Evropské rady z konce minulého týdne, kterou německé chování v této věci do jisté míry paralyzovalo.

sinfin.digital