EU se trápí při přípravě embarga na dovoz ruské ropy. Státy hledají kličky a obezličky, kterými chtějí zmírnit jeho dopady

Evropská unie se bude snažit omezit svou závislost na ruské ropě do konce roku o dvě třetiny; úplné embargo by mělo začít platit koncem roku 2027, řekl pro dnešní vydání italského listu Il Messaggero evropský komisař Paolo Gentiloni. Je to první trochu konkrétní náznak toho, o čem Evropská komise vyjednává se členskými státy při přípravě „šestého balíku“ sankcí, jimiž chce dál trestat Rusko za jeho agresi vůči Ukrajině. Právě postupné zastavení dovozu ropy, prvního zdroje příjmů ruské státní pokladny, má být nejdůležitějším z těchto nových opatření.

V EU dnes všichni dobře vědí, že nejcitelnější ranou ruské vojenské mašinérii by byla stopka vývozu energetických surovin, který přináší do ruské státní pokladny obrovské částky, využitelné – a nepochybně využívané – k financování ukrajinského tažení. Bruselský think tank Brueghel spočítal, že z celkového dovozu 15 milionů barelů denně do zemí EU v roce 2021 pocházelo z Ruska 3,5 milionu barelů. Země „sedmadvacítky“ plus Británie zaplatily za tyto dovozy Rusku 88 miliard eur. Pokud by tento příjmový kanál vyschl nebo opadl, Rusko by nebylo schopno ho ani ve střednědobém výhledu plnohodnotně nahradit vývozem do jiných směrů, protože pro to neexistuje potřebná infrastruktura.

Vede se tedy debata o tom, jak vymyslet sankce, které by Rusku ublížily víc než samotným zemím unie. Podle diplomatů komise zatím jedná s jednotlivými vládami o tom, jak postupné ropné embargo doprovodit výjimkami a obezličkami, které by zmírnily bolest jím způsobenou evropským dodavatelům. Například – ropa je jedna věc a ropné produkty věc druhá; těch by se sankce zatím netýkala, případně jen některých. Nebo – existují různé kategorie dovážené ruské ropy, mezi nimiž by se mohlo diferencovat. Evropské rafinerie jsou vesměs seřízené na „surovou ropu Ural“, což je mix těžší suroviny z Uralu a Povolží a té lehčí ze sibiřských ložisek. Dováží se také už částečně zpracovaná nafta pro dieselové motory; ta by mohla mít jiný režim. Dalším hlediskem pro možné rozlišení je způsob dovozu – většina ropy se dováží tankery, 0,7 milionů barelů denně pak ropovody.

sinfin.digital