GDPR pro všechny. Co přinese nové nařízení EU „obyčejným smrtelníkům“?

Eliška Kubátová

Dlouho očekávaná reforma pravidel ochrany osobních údajů je tu. Dnešním dnem začíná platit nařízení Evropské unie známé pod zkratkou GDPR, někteří ale stále tápou v tom, co od změn vlastně čekat. Jedno je ale jisté – data lidí ve světě nových technologií by měla být lépe chráněna a už by se například nemělo stávat to, že si vaše údaje budou společnosti přeprodávat mezi sebou a vám pak budou volat neznámá čísla s nechtěnými nabídkami. Podívejte se, co GDPR přinese spotřebitelům a zákazníkům.

V souvislosti s blížícím se příchodem Obecného nařízení o ochraně osobních údajů známého jako GDPR se v posledních dnech a týdnech hovořilo především o tom, co všechno musí firmy, úřady a další instituce stihnout, aby měly před začátkem platnosti nařízení vše v pořádku. Co ale GDPR přinese obyčejným lidem, spotřebitelům a zákazníkům, které nařízení obecně označuje jako „subjekty údajů“? Právě oni jsou totiž ti, kteří budou z reformy těžit v první řadě, jen někteří ale skutečně ví, proč změny přicházejí a co budou znamenat.

Co znamená zkratka GDPR?

GDPR znamená Obecné nařízení o ochraně osobních údajů – v angličtině General Data Protection Regulation. Jde o novou legislativu Evropské unie, která má zmodernizovat a posílit ochranu osobních dat evropských občanů. Po celé EU začíná platit 25. května 2018. Nové povinnosti vyplývající z nařízení GDPR se vztahují na všechny, kteří shromažďují nebo zpracovávají osobní údaje občanů EU, tedy i na společnosti mimo unii, které působí na evropském trhu.

„Je důležité říct, že GDPR nepřináší žádnou velkou revoluci v ochraně osobních údajů. Je to spíš posun vpřed s ohledem na vývoj společnosti, online světa a nakládání s osobními údaji, kdy se dosud naprosto běžně stávalo, že kdo měl nějakou databázi osobních dat, prodal ji dál a pak zákazníkům nebo obecně ‚subjektům údajů‘ telefonovaly nejrůznější agentury s nejrůznějšími nabídkami,“ říká pro INFO.CZ vedoucí právního oddělení časopisu dTest Lukáš Zelený.

„Myslím, že největším přínosem je to, že se o ochraně osobních údajů vůbec začalo mluvit, lidé se začínají zajímat o svá práva a společnosti o své povinnosti – GDPR sice nepřináší běžnému obchodníkovi extra nové povinnosti, mnozí ale začínají dávat do souladu to, co už měli mít dávno v pořádku,“ dodává.

Jaké jsou přínosy nařízení GDPR?

Reforma pravidel byla podle odborníků skutečně zapotřebí. Stávající unijní legislativa o ochraně osobních údajů pochází z roku 1995, kdy ještě neexistovala celá řada vymožeností, které dnes považujeme za běžnou součást našeho života – ať už to jsou sociální sítě nebo aplikace zpracovávající velké objemy dat.

Zbytek textu je pro předplatitele
sinfin.digital