Ministři dopravy EU schválili nová pravidla pro řidiče kamionů. Češi jsou spokojení | info.cz

Články odjinud

Ministři dopravy EU schválili nová pravidla pro řidiče kamionů. Češi jsou spokojení

Ministři dopravy členských zemí EU schválili klíčovou reformu dopravního sektoru. Ta mimo jiné zahrnuje pracovní podmínky pro řidiče kamionů, pravidla jejich vysílání do zahraničí a také přístupu na trh silniční dopravy. Zejména na řidiče mezinárodní kamionové dopravy by se nově měla za určitých podmínek vztahovat jiná pravidla než na ostatní pracovníky vyslané do ciziny. To je krok, o který ČR dlouhodobě usilovala. „Podařilo se dosáhnout nejmožnějšího kompromisu,“ říkají zdroje blízké redakci. 

„A dohoda je na světě. Po roce a půl velmi ostrých jednání se členské státy dohodly na budoucích pravidlech mezinárodní silniční dopravy v EU. Poslední krok byl jednoznačně nejtěžší. Teď je řada na Evropském parlamentu,“ napsal na twitteru Jaroslav Zajíček z českého zastoupení při EU.

Ministři členských zemí EU, kteří včera jednali v Bruselu, potvrdili reformu dopravního sektoru. Nová pravidla chtějí, aby v tzv. otázce kabotáže, tedy pokud se doprava provozuje uvnitř členského státu, zůstal zachován stávající režim, který umožňuje tří operace v sedmi dnech. Nově se stanovilo období takzvaného “cooling off“, tedy přestávky mezi kabotáží, v podobě pěti dní.

Řidič také může trávit dva zkrácené týdenní odpočinky po sobě v kabině auta, ale pravidelný týdenní odpočinek musí trávit mimo vozidlo. Dopravce bude povinen organizovat práci řidiče tak, aby se mohl vrátit domů každé tři nebo čtyři týdny, a to podle závislosti na čerpání odpočinku – v prvním případě, pokud řidič čerpá dva zkrácené týdenní odpočinky po sobě, a ve druhém, pokud se u něj střídá zkrácený a dlouhý odpočinek.

Pravidla dále počítají s tím, že kamion, tedy auto provozující mezinárodní dopravu a kabotáž, musí být vybaven smart tachografy druhé generace. V mezidobí pak řidič bude muset zadávat kód země v současném tachografu, a to ihned poté, co překročí hranice.

Výjimka pro vyslané řidiče

Součástí dohody je i úplné vynětí transitu a bilaterální přepravy z pravidel vysílání pracovníků a upravená definice bilaterální mezinárodní přepravy zahrnující vyjmutí všech bilaterálních přeprav z a do místa usazení dopravce. Nad rámec bilaterální přepravy jsou z pravidel vysílání pracovníků vyjmuty také až dvě dodatečné operace, pokud je učiní vozidlo, které je vybaveno smart tachografy druhé generace.

„Je potřeba, aby stejně rozumný kompromis schválil i Evropský parlament. Ten je po červencovém hlasování rozdělený, i když zpravodajové z výboru pro dopravu a z výboru pro zaměstnanost intenzivně pracují na možných kompromisech,“ napsala k tomu redakci INFO.CZ česká europoslankyně Martina Dlabajová, která se účastnila jednání v Evropském parlamentu.

Evropský parlament o nových pravidlech pro mezinárodní dopravu jednal před létem a tehdy vystavil stopku už dojednanému kompromisu, že se na mezinárodní dopravu a tranzit nebudou vztahovat přísnější pravidla pro vysílání pracovníků do zahraničí. Argumentem pro udělení výjimky, za kterou bojovali také čeští vyjednavači, bylo to, že odvětví je vysoce specifické - řidič může během jednoho dne projet několika zeměmi EU a pokud by měl dodržovat rozdílná pravidla ohledně doby řízení a odpočinku nebo odměňování v každé z nich, utopil by se v administrativě. V konečném důsledku by se to mohlo podepsat na jeho konkurenceschopnosti, kdy nejčernější scénáře hovoří i o jeho úpadku.

Výsledek hlasování na plénu měly podle vyjádření českých europoslanců na svědomí západoevropské země. Původní změnu prosazovaly zejména Francie, Belgie a Německo a podle mnohých kvůli ochraně svých trhů před levnější konkurencí ze střední a východní Evropy.

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Volby do Evropského parlamentu 2019

Volby do Evropského parlamentu se uskuteční 24. a 25. května 2019. Češi budou vybírat celkem 21 nových poslanců. Volí se poměrným systémem, to znamená, že strana musí získat minimálně 5 % hlasů, aby měla nárok na křeslo v parlamentu. I těchto voleb je možné se zúčastnit mimo místo trvalého bydliště na voličský průkaz, nelze ovšem odvolit v zahraničí.

Jak volit Kandidáti Seznam europoslanců Průzkumy Voličský průkaz Jak se stát členem volební komise Jak vypadá europarlament Historie voleb do EP

Články odjinud